loader image

جستجو

دوره مذاکرات ایران امریکا اروپا

فارن پالسی:  آیا آمریکا و اروپا به ایران برای نجات برجام زمان بیشتری می‌دهند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالسی» در یادداشت تازه خود به این موضوع که روسیه و چین از آمریکا و اروپا خواسته‌اند به ایران زمان بیشتری برای نجات برجام بدهند،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «کالم لینچ» نوشت: دولت «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- مذاکرات قدرت‌های بزرگ جهانی را این هفته در وین آغاز کرد تا مشخص کند که آیا پیشرفت‌های مداوم در برنامه هسته‌ای تهران، این توافق را به «جسدی که غیرقابل احیا باشد» تبدیل می‌کند، یا هنوز فرصتی برای نجات آن وجود دارد.

آمریکا هشتمین و آخرین دور مذاکرات را به­عنوان آخرین فرصت برای دستیابی به حل و فصل دیپلماتیک هسته­‌ای خود با ایران قرار داده است. یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایران تنها چند هفته فرصت‌ دارد تا به توافق دست یابد یا فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند تا با اقداماتی نظیر تحریم‌های اضافی و گزینه نظامی مواجه نشود.

این مقام آمریکایی افزود: «ما در هفته‌های اخیر شاهد گام‌های کوچکی بوده‌ایم، اما ایرانی‌ها برای دستیابی به موفقیت در هفته‌های آینده سریع عمل نمی­کنند.»

روسیه و ایران نیاز به تعیین یک ضرب­الاجل ثابت برای پایان مذاکرات را به عقب انداختند، زیرا مسکو مدعی است جمهوری اسلامی به حد کافی از ساخت سلاحی با قابلیت حمل کلاهک هسته­ای فاصله دارد. (ایران می­گوید که قصد ندارد به دنبال سلاح هسته­ای باشد.)

در هفته‌های اخیر، دولت بایدن نشان داده است که اگر مذاکرات نتواند ایران را به پایبندی کامل به توافق بازگرداند، اقتصاد این کشور را سخت‌­تر می­کند.

به گفته کارشناسان، گریز هسته­ای ایران – مدت زمانی که برای تولید اورانیوم با درجه تسلیحاتی برای یک بمب لازم است – از حدود 12 ماه در زمان انعقاد توافق به حدود یک ماه کاهش یافته است. تولید کلاهک هسته­‌ا‌ی ایران ممکن است تا دو سال دیگر طول بکشد.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) اخیراً «جیک سالیوان» – مشاور امنیت ملی بایدن- را تحت فشار قرار داد تا درباره محدودیت‌های گسترده‌تر برنامه هسته‌ای ایران مذاکره یا گره اقتصادی را محکم­تر کند.

دولت بایدن صرفاً بر بازگشت به توافق اولیه تمرکز کرده است، اما این تلاش بیش از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران تحت فشار قرار گرفته است. دولت رئیسی تیم مذاکره­کننده هسته‌­ای خود را تغییر داد و یک تندرو به نام «علی باقری کنی» را برای رهبری مذاکرات منصوب کرد. او از تعهدات سلف خود عقب­‌نشینی کرده است.

«لیندا توماس گرینفیلد» -سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد- اخیرا تیم مذاکره­کننده جدید ایران را به اتخاذ «مواضع مبهم، غیرواقعی، حداکثری و غیرسازنده» در مورد تحریم­ها متهم نموده و از مصالحه‌­هایی که در مذاکرات 6 ماهه گذشته انجام داده بود، صرف‌نظر کرده است.

قدرت‌های اروپایی صبر خود را در قبال ایران از دست داده‌اند، اما گفتند که تمایلی به کنار گذاشتن مسیر دیپلماتیک ندارند. در اواسط دسامبر، نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان تیم مذاکره‌کننده جدید ایران را مسئول خواسته‌های غیرمنطقی دانستند.

ایران اقداماتی را برای کاهش فشار دیپلماتیک انجام داده است، از جمله پاسخگویی به درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دسترسی به دوربین‌های ویدئویی نصب شده در تاسیسات بازفرآوری ایران در کرج.

«باقری کنی» -مذاکره­کننده ارشد ایران- روز دوشنبه با نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین آلمان و اتحادیه اروپا که به­‌عنوان تسهیل­‌کننده عمل می­کند، گفتگو کرد.

هیئت ایرانی به دنبال لغو گسترده تحریم‌ها است و از دولت بایدن می­خواهد که هرگونه توافقی توسط دولت‌های آینده آمریکا رعایت شود – تضمینی که رئیس ‌جمهور ممکن است قدرت اعطای آن را نداشته باشد.

علیرغم موانع، «اولیانوف» از روسیه گفت: صادقانه بگویم، در این مرحله هیچ دلیل عینی برای شک و تردید نمی­بینم.»

وی افزود: «نمی­توانم تضمین کنم که توافق حاصل می­شود، اما معتقدم که شانس بسیار زیاد است، زیرا پیش­‌نیاز اصلی موفقیت در حال حاضر وجود دارد.»

اولیانوف گفت چین و روسیه ایران را متقاعد کردند که از برخی مواضع حداکثری خود، از جمله اصرار این کشور به تمرکز بر رفع تحریم‌­ها، عقب­‌نشینی کند.

او معتقد است که اکنون زمان مناسبی برای تهدید ایران نیست. حتی اگر آن­ها مقدار قابل توجهی مواد هسته­‌ای تولید کنند، بدون کلاهک قابل استفاده نیست، زیرا ایرانی ­ها آن را ندارند.»

در این میان خطر اشتباه محاسباتی خطرناک از سوی هر دو طرف وجود دارد. «علی واعظ» -کارشناس مسائل ایران در گروه بین‌المللی بحران- گفت: «اگرچه چین و روسیه از آمریکا و قدرت‌های اروپایی خواسته‌اند که به تیم مذاکره‌کننده ایران زمان بیشتری بدهند و انعطاف‌پذیری از خود نشان دهند، اما این کار برای غرب دشوار است.»