loader image

جستجو

Japan's view on the alliance between North Korea and Russia

موسسه شورای روابط خارجی
نگاه ژاپن به اتحاد کره‌شمالی و روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «شورای روابط خارجی» در یادداشت خود به بررسی نگاه ژاپن به اتحاد کره شمالی و روسیه پرداخت و نوشت: اولین و واضح‌ترین اثر، تأثیر فوری محور روسیه-کره‌شمالی بر برنامه‌ریزان استراتژیک ژاپن است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه شورای روابط خارجی در یادداشت خود به‌قلم «شیلا اسمیت» نوشت: شراکت دفاعی جدید ولادیمیر پوتین با کره‌شمالی می‌تواند پیامدهای قابل‌توجهی برای امنیت جهانی داشته باشد، از جمله تغییر بالقوه توازن نظامی در شمال شرق آسیا.

برای ژاپن، صفحه شطرنج ژئوپلیتیکی به‌سرعت در حال پیچیده‌تر شدن است. سه چیز از سفر اخیر پوتین به آسیا، به‌ویژه توافقنامه دفاعی جدید او با کیم جونگ اون، پیامدهایی برای انتخاب‌های پیش رو ژاپن دارد.

اولین و واضح‌ترین اثر، تأثیر فوری محور روسیه-کره‌شمالی بر برنامه‌ریزان استراتژیک ژاپن است. پیشنهاد پوتین برای تحویل تسلیحات دقیق پیشرفته به پیونگ‌یانگ مزیت مرگبار بیشتری در شبه‌جزیره کره می‌دهد.

بیانیه مشترک آن‌ها که از این سفر منتشر شد همچنین اعلام کرد که روسیه در صورت حمله به کره‌شمالی به یک نبرد بالقوه خواهد پیوست و سناریویی را ایجاد می‌کند که در آن دو قدرت هسته‌ای چین و روسیه می‌توانند به کره‌شمالی متخاصم کمک کنند.

اما چشم‌انداز نگران‌کننده‌تر برای توکیو این است که مسکو به کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی کمک فن‌آوری بیشتری برای تقویت برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کشورش بدهد

. موشک‌ها همیشه دغدغه اصلی ژاپن بوده‌اند. آزمایش موشک‌های میان‌برد و دوربرد پیونگ‌یانگ نشان داد که کیم می‌خواهد ژاپن و پایگاه‌های نظامی آمریکا در آنجا را در دسترس قرار دهد.

بعد دومی که برای ژاپن نگران‌کننده است، همکاری بالقوه در زمینه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) است.

تمایل پوتین به تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نیز استراتژی امنیتی ژاپن را پیچیده می‌کند.

جزئیات «توافقنامه مشارکت جامع استراتژیک» اعلام‌‌‌شده توسط پوتین و کیم هنوز به صورت علنی منتشر نشده است، اما پیشنهاد روسیه برای کمک دفاعی به کره‌شمالی می‌تواند شامل بازدارندگی هسته‌ای باشد.

در همین حال، ژاپن و کره‌جنوبی به‌دنبال تقویت بازدارندگی گسترده آمریکا هستند.

دومین پیامد دیپلماسی پوتین در آسیا این است که استراتژی آزاد و باز هند و اقیانوس آرام ژاپن و تلاش موفقیت‌آمیز این کشور همراه با آمریکا، استرالیا و هند برای همکاری در مقابله با تلاش‌های چین برای تغییر وضعیت موجود را پیچیده می‌کند.

اگر روسیه قصد دارد با چین در منطقه متحد شود، این تنها بر بار دیپلماتیک ژاپن می‌افزاید.

درگیری آینده بین آمریکا و چین می‌تواند برای ژاپن و کره‌جنوبی خطرناک باشد.