loader image

جستجو

Azerbaijan will hold early parliamentary elections

کاسپین نیوز:
آذربایجان انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «کاسپین نیوز» در گزارش تازه خود با اشاره به انتخابات زودهنگام پارلمانی در آذربایجان، اعلام کرد: مجلس منحل‌شده اخیر، ششمین مجلس قوه مقننه در نوع خود از سال 1995 بوده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه کاسپین نیوز در گزارش تازه خود به‌قلم «یاور کاظم بیلی» اعلام کرد:  آذربايجان در پاييز امسال در پي تصويب درخواست رئیس‌جمهور از سوي دادگاه قانون اساسي بر اساس درخواست پارلمان مبني بر انحلال خود، انتخابات پارلماني زودهنگام برگزار خواهد كرد.

«الهام علی‌اف» روز جمعه فرمان انحلال پارلمان را امضا کرد و انتخابات زودهنگام را برای اول سپتامبر 2024 تعیین کرد.

دادگاه قانون اساسی آذربایجان روز پنجشنبه برای بررسی درخواست رئیس‌جمهور در خصوص صحت قانون اساسی درخواست پارلمان برای انتخابات زودهنگام جلسه‌ای برگزار کرد.

به گزارش آذرتاگ، پس از این جلسه به رهبری «فرهاد عبدالله اف» دادگاه به این نتیجه رسید که انحلال مجلس ملی (پارلمان) و تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام طبق اصل 981 قانون اساسی است.

تصمیم دادگاه، فوری، قطعی و بدون تغییر یا تفسیر توسط هیچ مرجعی اعلام شده است.

در تاریخ 21 ژوئن، پارلمان آذربایجان از الهام علی‌اف خواست تا مجلس قانون‌گذاری را منحل کند و انتخابات زودهنگام را تعیین کند.

درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی از سوی حزب حاکم آذربایجان نوین مطرح شد که 72 کرسی از 125 کرسی پارلمان آذربایجان را در اختیار دارد.

این مجلس استدلال کرد که ضروری است ترکیب جدیدی از قوه مقننه برای بیست و نهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی، برای استفاده مؤثر از دیپلماسی پارلمانی و تضمین فعالیت‌های قانون‌گذاری مستمر در طول این رویداد وجود داشته باشد.

انتخابات پارلمانی قبلی آذربایجان که در ماه فوریه 2020 برگزار شد نیز یک انتخابات زودهنگام بود. انتخابات زودهنگام آتی هفتمین مجلس ملی آذربایجان را تشکیل خواهد داد.

در رأی دادگاه قانون اساسی در آن زمان تصریح شده بود که تا زمان آماده شدن مجلس جدید، مجلس منحل‌شده باید در مواقع استثنایی به فعالیت خود ادامه دهد.

این شامل کارکردهای حیاتی مانند تصویب فرمان‌های ‌‌ریاست‌جمهوری در مورد حکومت نظامی و وضعیت اضطراری در مواردی مانند اشغال جزئی سرزمین کشور، اعلان جنگ توسط کشورهای خارجی، تهدید واقعی حمله مسلحانه، محاصره یا تهدید است.

بنابراین، مجلس منحل‌شده تا زمان تشکیل مجلس 125 نفره جدید، اختیارات خود را برای این وظایف حیاتی حفظ می‌کند. علاوه بر این، نمایندگی آن در سازمان‌های بین‌المللی بدون تغییر باقی می‌ماند.

قانون اساسی آذربایجان مقرر می‌دارد که انتخابات برای هر دوره از مجلس ملی هر پنج سال یک‌بار در اولین یکشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود، به این معنی که هر مجلس یک دوره پنج ساله دارد.

با این حال، یک اصلاحیه قانون اساسی در سال 2016 اجازه می‌دهد که دوره 125 نماینده منتخب در انتخابات زودهنگام کمتر از پنج سال باشد.

از آنجایی که آخرین انتخابات پارلمانی در روز 9 فوریه 2020 برگزار شد، پنجمین سال قانون‌گذاری فعلی از 19 فوریه امسال آغاز شد.

نمایندگان مجلس برای یک دوره پنج ساله از طریق سیستم انتخاباتی اکثریتی که بر اساس انتخابات سراسری، برابر و مستقیم توسط شهروندان آذربایجان است، انتخاب می‌شوند.

مجلس منحل‌شده اخیر، ششمین مجلس قوه مقننه در نوع خود از سال 1995 بوده است.