loader image

جستجو

Will the Biden administration soften against China

فارن پالیسی:
آیا دولت بایدن در برابر چین نرم می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» نوشت: تیم ارشد امنیت ملی بایدن در صدد تلاش برای بازنشانی مطلوب است و خود رئیس‌جمهور آمریکا که همیشه در سیاست خارجی خود اطمینان دارد، احتمالاً تخمین می‌زند که می‌تواند در جایی که ترامپ دچار تزلزل شد موفق شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشتی به‌قلم «دانیل پلتکا» نوشت: نیاز به مقابله با چین یک منطقه خوشایند برای اجماع دو حزبی در واشنگتن بوده است که بر سر همه‌چیز از مدرن‌سازی هسته‌ای گرفته تا ناگت مرغ درگیر شده است؛

اما کنکوردات دو حزبی در مورد چین در حال پایان است و بر سر سیاست، ایدئولوژی و مصلحت اقتصادی پایه‌گذاری شده است و بزرگ‌ترین ذی‌نفع کیست؟

جمهوری خلق چین. این وقفه چند ماه است که حاصل بی‌شمار ترس‌های متفاوت در میان دموکرات‌ها است.

انتخاب ترامپ نشان‌دهنده تعادل مجدد تعاملات چین در مقابل شک‌ها بود. این صرفاً این نبود که ترامپ خود را قهرمان محرومان اقتصادی تصور می‌کرد.

برای اولین بار در دهه‌ها، جنگ‌طلبان امنیت ملی که مدت‌ها در افزایش نیات ظاهراً خیرخواهانه چین تردید داشتند، نفوذ بیشتری نسبت به معامله‌گران که به ایجاد لحن برای روابط آمریکا و چین عادت کرده بودند، داشتند.

اکنون تیم بایدن در حال تجهیز مجدد است و ‌به‌دنبال فراتر رفتن از شکست بالون جاسوسی و توقف مارپیچ تنش‌ها با پکن است.

برخی استدلال می‌کنند که بایدن نمی‌تواند از نبردهای امنیتی و اقتصادی با پکن عقب‌نشینی کند و هرگونه نزدیکی با شی این خطر را ایجاد می‌کند که به حزب جمهوری‌خواه اجازه دهد تا دولت را کنار بزند.

در عوض، به نظر می‌رسد پکن برای بهره‌برداری از اختلافات در داخل واشنگتن و بین اروپا و آمریکا بسیار آماده است.

مشاجره بین مقامات ارشد دولت بایدن به این ختم شده است که به چین اجازه داده می‌شود در سفر به پکن چه کسی را بیشتر دوست داشته باشد.

در همین حال، وزیر امور خارجه چین، «چین گانگ» در سفر اخیر خود به اروپا هشدار داد که اگر این «جنگ سرد جدید» انجام شود، نه‌تنها به منافع چین آسیب می‌رسد، بلکه منافع اروپا نیز قربانی خواهد شد.

با این حال، تیم ارشد امنیت ملی بایدن در صدد تلاش برای بازنشانی مطلوب است و خود رئیس‌جمهور آمریکا که همیشه در سیاست خارجی خود اطمینان دارد، احتمالاً تخمین می‌زند که می‌تواند در جایی که ترامپ دچار تزلزل شد موفق شود:

در جدا کردن چین از اتحاد خطرناک جدیدش با روسیه، بازدارندگی چین از جذب وعده داده‌شده تایوان و افزایش تجارت با چین. شاید او شکست بخورد، اما او چنان منتقدان درون حزب و پایگاه خود را راضی کرده است که حداقل در مقابل جمهوری‌خواهان جنگ‌طلب بایستد.

t.ly/jV-M