loader image

جستجو

امریکا و برجام

چاینا میلیتاری: آیا هنوز آمریکا به دنبال احیای برجام است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «چاینا میلیتاری» در یادداشت خود، با اشاره به سفر این هفته سالیوان به اسراییل و سخنانش مبنی بر اینکه ممکن است مذاکرات هسته‌ای با ایران فقط تا چند هفته دیگر دوام بیاورد، به این پرسش ‍پرداخت که آیا هنوز آمریکا به دنبال احیای برجام است؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه چاینا میلیتاری در یادداشت تازه خود درباره آخرین  مذاکرات وین  نوشت: «جیک سالیوان»  -مشاور امنیت ملی آمریکا- روز پنج‌شنبه مذاکراتی با «بنت نفتالی» -نخست وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  داشت آن هم در زمانی که تلاش‌های فعلی بین‌المللی برای احیای برجام به گفته وی به «نقطه‌ای حساس» رسیده است.

بنابر بیانیه دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، سالیوان گفت که «مهم است ما بنشینیم و به یک استراتژی مشترک، دیدگاه مشترک برسیم و مسیر رو به جلو را بیابیم» که بتواند منافع آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را به نحو اساسی تأمین کند.

آخرین مذاکرات در وین اتریش از 29 نوامبر شروع شد و با اظهار نظرهای مثبتی از سوی اتحادیه اروپا، ایران، چین و روسیه در روز جمعه به پاپان رسید در حالی که آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به عنوان دیگر طرف‌های مذاکره اظهار بدبینی کردند.

«وانگ کان» – نماینده چین در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین- گفت که سه هفته مذاکرات فشرده اجماع مهم و اسناد تازه‌ای را به وجود آورده و پایه محکمی را برای پیشرفت در مذاکرات بعدی و اجرای دوباره برنامه جامع اقدام مشترک ایجاد کرده است. برنامه جامع اقدام مشترک نام رسمی برای توافق ایران است.

در حالی که بریتانیا، فرانسه و آلمان پذیرفته‌اند تا اندازه‌ای پیشرفت فنی در مذاکرات اتفاق افتاده اما آمریکا تاکید بر این دارد که هیچ «مسیر بازگشتی» به توافق هسته‌ای با ایران را نمی‌بیند و سالیوان می‌گوید که «ما دوست داشتیم که احیای پایبندی متقابل را در طی امسال ببینیم اما این بسیار مشکل‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کردیم.»

سالیوان در طی سفرش به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در این هفته حتی گفت که ممکن است مذاکرات هسته‌ای با ایران فقط بتواند تا «چند هفته دیگر دوام بیاورد.»

برخی تحولات اخیر در جبهه ژئوپولیتیک خاورمیانه نیز حاکی از این است که تنش و خشونت بین طرف‌های دشمن توافق هسته‌ای به جای این که نشانه‌هایی از کاهش داشته باشد، هم‌چنان شدید است.

از آنجایی که دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به شدت مخالف مذاکرات است فقط می‌توان امید داشت که استراتژی و دیدگاه مشترک آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  مانع دیگری برای احیای این توافق نشود.

هم ایران و هم روسیه گفته‌اند که مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد. همه طرف‌ها باید در این مقطع حساس بیشترین میزان از خویشتن‌داری را داشته باشند و تمام تلاش‌ خود را انجام دهند تا مطمئن شوند فضای مناسبی برای دستیابی به پیشرفت بر مذاکرات حاکم شود.