loader image

جستجو

Israeli lobbyists in the United States intend to destroy Burjam

راشا تودی: لابی‌گران اسرائیل در آمریکا قصد نابودی برجام را دارند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «راشا تودی» در یادداشت تازه خود درباره لابی‌گران اسرائیل در آمریکا که قصد نابودی برجام را دارند، نوشت: نتیجه مذاکرات غیرمستقیم وین نشان دهنده قدرت لابی اسرائیل و همچنین گروه­‌هایی مانند اتحاد علیه ایران هسته‌­ای در واشنگتن خواهد بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ خبرگزاری راشا تودی در یادداشت تازه خود به‌قلم « رابرت اینلاکش نوشت: در 24 ژانویه، خبرگزاری رویترز در گزارش اختصاصی فاش کرد که هیئت آمریکایی در وین در حال پیشنهاد اعطای امتیازی دیگر به تهران در جهت احیای برجام است. این امر پس از دیدار «رابرت مالی» -مذاکره­کننده ارشد آمریکایی- و «بری روزن» -یکی از افرادی که در جریان بحران گروگان‌گیری ایران اسیر شده بود، صورت گرفت. روزن گفت: «هیچ توافقی با ایران صورت نمی­گیرد، مگر اینکه گروگان­‌ها آزاد شوند.»

ایران ادعای رسانه­‌ها و دولت‌­های غربی مبنی بر نگهداری از «زندانیان سیاسی» را رد می‌کند، در حالی که سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر به‌طور مداوم از جمهوری اسلامی به خاطر زندانی کردن افراد دوتابعیتی ایرانی انتقاد کرده‌اند.

به نظر می‌­رسد «روزن» -گروگان سابق در ایران و دیپلمات آمریکایی- یک کارزار بشردوستانه را برای مرتبط ساختن موضوع زندانیان به مذاکرات آغاز کرده، اما نقش او به‌­عنوان مشاور گروه اتحاد علیه ایران هسته­‌ای نادیده گرفته شده است. این اتحاد یک گروه ضد دولت ایرانی است که در حال حاضر دارای یک هیئت مشاور مملو از سیاستمداران و اعضای جامعه اطلاعاتی مانند «جان بولتون» و «تامیر پاردو» -مدیر کل سابق موساد اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- است.

«پروفسور محمد مرندی» -مشاور رسانه‌ای هیئت ایران در وین- گفت که «شاید هیئت آمریکایی با مطرح کردن موضوع زندانیان می‌خواهد نوعی امتیاز اضافی دریافت کند. نمی­دانم چرا آن­ها این کار را انجام می­دهند، اما سازنده نخواهد بود.»

او می­گوید: «اطمینان دارم که لابی اسرائیل برای افزایش تنش بین ایران و آمریکا به منظور جلوگیری از هر نوع تنش‌زدایی و ایجاد رابطه دست به هر کاری می‌زند، اما درباره تاثیر آن­ها نظری ندارم.»

در سال 2015، نتانیاهو در کنگره آمریکا ظاهر شد تا برجامی را که دولت اوباما برای آن تلاش کرده بود، محکوم کند و تنش واقعی را در واشنگتن ایجاد کرد.

موضوع زندانیان به تیتر اخبار تبدیل شده است و «امانوئل مکرون» -رئیس‌جمهور فرانسه- طی تماس تلفنی با «ابراهیم رئیسی» درخواست «آزادی فوری» زندانیان فرانسوی در ایران را مطرح کرد.

بیانیه منتشرشده توسط ترامپ در سال 2018، بر حمایت ایران از گروه­هایی مانند حزب­الله و حماس، همسویی آن با دولت سوریه و پشتیبانی آن از شورشیان حوثی در یمن متمرکز است. در حالی که موضوع، ایران مجهز به سلاح هسته­‌ای می­تواند برای برخی نگران­‌کننده باشد، ترس از نفوذ منطقه­‌ای و فناوری تسلیحاتی این کشور دشواری­هایی را برای تل آویو و واشنگتن ایجاد می­کند.

به گفته «محمد مرندی» اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها هر دو می‌دانند که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و اگر قصد آن را داشت، مدت­ها قبل به آن دست یافته بود. او معتقد است که آمریکا از برنامه هسته­ای برای آزار رساندن به ایرانیان استفاده می­کند و آمریکایی­ها و اسرائیلی­‌ها خود را استثنایی و فراتر از حاکمیت قانون می­دانند.

با این حال، به نظر می­رسد آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) درباره حمله نظامی خود در صورت شکست مذاکرات، جدی هستند.

احتمال چنین حملاتی از سوی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یا آمریکا به ایران قابل بحث است، حتی مقامات دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به نیویورک تایمز گفته‌­اند که چنین چیزی محتمل نیست، اما قطعاً طرف اسرائیلی از تلاش خود برای منزوی کردن ایران دست نمی­کشد.

علیرغم فعالیت نیروهایی که قصد تضعیف برجام را دارند، به نظر می‌رسد نشانه‌های مثبتی از دستیابی به توافق از سوی آمریکا وجود دارد. به گفته مقامات غربی، از آنجایی که دور هشتم مذاکرات موقتاً متوقف شد، مهم است که درک کنیم موضوعات اصلی سیاسی در همه زمینه‌­ها هنوز حل نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در مورد موضوع زندانیان با همتایان خود در قطر تماس گرفته است تا برای آزادی دو تابعیتی‌هایی که در بازداشت ایرانی به سر می‌برند، به توافق برسد. این امر نشان می‌دهد که ایرانی‌ها اجازه نداده‌اند تا این موضوع مانع از جریان مذاکرات توافق هسته‌ای آن­ها شود، بلکه سعی کرده‌اند از این موقعیت بهره ببرند.

نتیجه مذاکرات غیرمستقیم وین نشان دهنده قدرت لابی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و همچنین گروه­هایی مانند اتحاد علیه ایران هسته­‌ای در واشنگتن خواهد بود.