loader image

جستجو

Biden's new nuclear problem in Iran

وال استریت ژورنال»:
مشکل هسته‌ای جدید بایدن در ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» با اشاره به مشکل هسته‌ای جدید بایدن در ایران، نوشت: دولت بایدن به‌دنبال یک «تفاهم» نانوشته با ایران است تا به آستانه یک شکست هسته‌ای برسد، اما فراتر از این نمی‌رود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌روزنامه وال ژورنال در مطلب تازه خود نوشت: بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی در آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، شکل‌گیری توافقی جدید، توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» نیست که بایدن وعده داده بود. او ماه‌ها این موضوع را ادامه داد اما ایران نپذیرفت.

اکنون، در یک عقب‌نشینی قابل‌توجه، دولت بایدن به‌دنبال یک «تفاهم» نانوشته با ایران است تا به آستانه یک شکست هسته‌ای برسد، اما فراتر از این نمی‌رود.

ایران به‌اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده با خلوص 60 درصد برای چندین سلاح هسته‌ای دارد و می‌تواند به‌سرعت به درجه تسلیحات برسد؛

اما آمریکا از ایران نمی‌خواهد که مواد غنی‌شده را تحویل دهد. توافقی که در مطبوعات مطرح شد، تسهیلات مالی برای ایران از طریق معافیت‌های تحریمی، به‌علاوه وعده عدم تحریم‌های جدید یا محکومیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه می‌دهد.

درحالی‌که فقط از ایران درخواست می‌کند که اورانیوم بیش از 60 درصد غنی‌سازی نکند.

ما بدبین هستیم که یک توافق‌نامه نانوشته، بدون محدودیت‌های فنی واضح، ایران را مجبور به نصب مجدد تجهیزات نظارتی، تحویل داده‌ها یا ارائه بازرسی‌های پیشرفته کند.

مشخص نیست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه نقشی ایفا می‌کند و اگر آمریکا بر راستی‌آزمایی واقعی اصرار کند یا به تهاجم خارجی یا سرکوب‌های داخلی ایران پاسخی معنادار دهد، این امر، خروج ایران را به خطر می‌اندازد.

هفته گذشته آمریکا به عراق معافیت تحریمی داد تا 2.76 میلیارد دلار برای گاز و برق ایران بپردازد.

به نظر می‌رسد این امر یک نوع ژست حسن نیت (رشوه‌ای برای ادامه صحبت) است که آمریکا در ماه اکتبر 2021 آن را رد کرد.

دولت بایدن می‌گوید به موضوع معافیت ربطی ندارد و به پرداخت‌های گذشته ناشی از نیازهای انرژی عراق اشاره می‌کند، اما این یکی پنج برابر بزرگ‌تر است.

درواقع، آمریکا میلیاردها دلار را آزاد می‌کند که برای تأمین مالی سپاه پاسداران و امپریالیسم آن در سراسر ‌غرب‌آسیا استفاده می‌شود.

به نظر می‌رسد این توافق به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که بایدن مدعی شود می‌تواند از رأی‌گیری در کنگره جلوگیری کند.

این موضوع روح و احتمالاً متن قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران را که پیش از توافق سال 2015 برای جلوگیری از دور زدن کامل کنگره رئیس‌جمهور اوباما تصویب شد، نقض می‌کند.

اما ایران مخالفت خود با آمریکا و متحدانش را متوقف نمی‌کند. این آخرین تلاش برای مماشات هسته‌ای، بهتر از آخرین مورد نخواهد بود.