loader image

جستجو

حمله هوایی امریکا به کابل

روزنامه نیویورک تایمز:رسوایی دیگر پنتاگون در کابل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشت خود به ‌بررسی حمله پهپادی ماه آگوست پنتاگون در کابل که باعث قتل 10 غیرنظامی شد،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نیویورک تایمزروزنامه نیویورک تایمز در یادداشت تازه خود به‌‌قلم «اریک اشمیت» نوشت: پنتاگون به اشتباه خود در قتل 10 غیرنظامی در حمله پهپادی ماه آگوست اعتراف کرد.
پنتاگون به اشتباه خود در قتل 10 غیرنظامی در حمله پهپادی ماه آگوست اعتراف کرد.
ارتش آمریکا از خانه امنی به داعش حمله کرده است. اکنون فاش شده که اصلاً خانه امنی وجود نداشته است و آنها این خانه امن را در آن لحظه پیدا نکرده بودند. این را دو مقام ارشد نظامی در آمریکا گفته‌اند.
نظامیان آمریکایی این حمله را در تاریخ 29 آگوست به این بهانه ترتیب دادند که داعش قصد حمله به فرودگاه کابل داشته است. در پی این حمله 10 غیرنظامی از جمله هفت کودک را به قتل رسیدند.
دو روز قبل از حمله، مقامات نظامی گفتند که برنامه¬ریزان داعش از محوطه¬ای در حدود سه مایلی شمال غربی فرودگاه کابل برای تسهیل حملات آینده شامل راکت، جلیقه¬های انفجاری انتحاری و خودروهای بمب¬گذاری¬شده استفاده می¬کنند.
اما بازرس کل نیروی¬هوایی طبق تحقیقی گفت که این اشتباه است. او پس از علنی¬کردن یافته-های خود در هفته گذشته در یک مصاحبه تلفنی گفت: «ما خانه امن خاصی پیدا نکردیم.»
تقریبا همه چیزهایی که مقامات ارشد دفاعی در ساعات پس از حمله پهپادی ادعا کردند، نادرست بوده است. ارتش ادعا می¬کند مواد منفجره¬ای که در صندوق عقب یک تویوتا که با موشک هلفایر مورد اصابت قرار گرفته بود، وجود داشته، احتمالا بطری¬های آب بوده است.
ژنرال سعید هیچ تخلفی از قانون پیدا نکرد. او گفت که یک سری فرضیات منجر به حمله شده است.
وی در تشریح تحقیقات خود گفت که فیلم¬های نظارتی، حداقل یک کودک را در منطقه، حدود دو دقیقه قبل از حمله پهپادی نشان می¬دهد.
او افزود که 9 ثانیه قبل از شلیک موشک توسط اپراتورهای نظامی، ویدئوی نظارتی از حضور چهار بزرگسال و دو کودک خبر می‌دهد.
سه مقام آمریکایی روز دوشنبه بیان کردند که سیا، ارتش را از حضور یک کودک در محل حمله آگاه کرده بود، اما مقامات نظامی گفتند که این هشدار خیلی دیر و پس از پرتاب موشک اعلام شد.
اولین اشتباه ارتش، شناسایی نادرست یک خانه خانوادگی به¬عنوان خانه امن داعش بود. ژنرال مک¬کنزی به خبرنگاران گفت: «در 48 ساعت قبل از حمله، اطلاعات حساس نشان داد که محوطه در نقطه شماره 1 روی نقشه توسط برنامه¬ریزان داعش مورداستفاده قرار می¬گیرد و برای تسهیل حملات آینده استفاده می¬شود.»
وی ادامه داد: «یکی دیگر از جنبه¬های تکراری اطلاعات، وجود تویوتا کرولا سفید¬رنگ بود که داعش در حمله بعدی علیه نیروهای آمریکایی در فرودگاه استفاده می¬کند.»