loader image

جستجو

Turkish Foreign Minister's visit to Israel and the West Bank

هاآرتص:
سفر وزیرامور خارجه ترکیه به اسرائیل و کرانه باختری

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشت تازه خود با اشاره به سفر وزیر امورخارجه ترکیه به اسرائیل و کرانه باختری،‌نوشت: این اولین سفر رسمی یک مقام رسمی ترکیه به اسرائیل پس از دیدار تاریخی بین روسای دولت یهود و ترکیه در ماه مارس در آنکارا است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در یادداشت خود به‌قلم «جاناتان لیس» نوشت:  انتظار می‌رود «مولود چاووش اوغلو» -وزیر امور خارجه ترکیه- از روز سه‌شنبه برای یک سفر دو روزه به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کرانه باختری رود اردن سفر کند که اولین دیدار از این قبیل توسط یک مقام ارشد این کشور در بیش از یک دهه گذشته است.

چاووش اوغلو روز سه‌شنبه در رام‌الله با «محمود عباس» -رئیس‌جمهور فلسطین- و «ریاض المالکی» -وزیر امور خارجه فلسطین- دیدار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه با «یائیر لاپید» -همتای اسرائیلی- خود و «یوئل رزوزوف» -وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی- دیدار خواهد کرد.

وی همچنین قرار است از بنای یادبود هولوکاست یاد «وشم» در اورشلیم و محوطه مسجد‌الاقصی در شهر قدیمی بازدید کند.

سفر به الاقصی که کانون تنش‌ها و خشونت‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین در ماه رمضان بود، یک سفر خصوصی توصیف شد، یعنی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آن دخالت نخواهد کرد.

ترکیه از سیاست‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مورد مکان مقدس که برای مسلمانان و یهودیان ارزشمند است، انتقاد کرده است.

این اولین سفر رسمی یک مقام رسمی ترکیه به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پس از دیدار تاریخی بین «اسحاق هرتزوگ» -رئیس‌جمهور دولت یهود- و «رجب طیب اردوغان» -همتای وی- در ماه مارس در آنکارا است که نشان‌دهنده تغییر به سمت ترمیم روابط دوجانبه بود.

دکتر «نمرود گورن» -بنیانگذار- و «رئیس میتویم» -مؤسسه اسرائیل- برای سیاست‌های خارجی منطقه‌ای، توضیح داد: «بیش از یک سال است که روند تدریجی بهبود روابط و اعتمادسازی وجود داشته است.»

وی گفت: پس از سفر موفقیت‌آمیز هرتزوگ به ترکیه، سفر وزیر خارجه این کشور به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) توپ را در زمین سیاسی قرار می‌دهد.

این دیدار پس از کنار گذاشتن جنجال‌ها و حساسیت‌های اسراییل(رژیم صهیونیستی) و ترکیه در مورد ماه رمضان و همچنین موج تروریسم انجام می‌شود، کاری که در گذشته دو طرف موفق به انجام آن نشدند.