loader image

جستجو

توافق بد

عرب‌‌نیوز:‌ چرا توافق نکردن با ایران بهتر از یک توافق بد است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «عرب‌نیوز» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به نشست مذاکرات وین و اینکه تنش‌زدایی و اجتناب از جنگ با نظام ایران از اهداف حیاتی سیاست خارجی آمریکا است، به‌بررسی این موضوع پرداخت که چرا توافق نکردن با ایران، بهتر از حصول یک توافق بد با ایران است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، روزنامه عرب‌نیوز در یادداشت تازه خود به‌قلم «مجید رفیع‌زاده» نوشت:

تنش‌زدایی و اجتناب از جنگ با نظام ایران از اهداف حیاتی سیاست خارجی است. اما این نباید به این معنا باشد که قدرت‌های جهانی 1+5 که در حال مذاکره با تهران بر سر برجام هستند، دستیابی به هرگونه توافقی با جمهوری اسلامی ‌را ضروری بدانند.

این استدلال که هر معامله‌ای، حتی بد، بهتر از هیچ معامله‌ای است، پیامدهای شدیدی برای صلح و ثبات دارد. به نوشته روزنامه دولتی ایران، جمهوری اسلامی ‌می‌خواهد به توافق برجام بازگردد، اما پنج خواسته اضافی نیز دارد. اولین مورد از این خواسته‌ها این است که نظام تهران اجازه هیچگونه بحثی درباره برنامه موشکی یا نقش منطقه‌ای خود در جریان مذاکرات را نخواهد داد. دوم، آمریکا باید فورا تمام تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ و اوباما را لغو کند. سوم، آمریکا باید به دولت حدود 70 میلیارد دلار غرامت بپردازد. چهارم، ایران تنها پس از تأیید لغو تحریم‌ها و صادرات نفت بدون مواجهه با موانعی، به برجام بازخواهد گشت. در نهایت، آمریکا باید به جمهوری اسلامی‌ تضمین دهد که در آینده از این توافق خارج نخواهد شد.

اولین مشکل این است که یک توافق بد به ایران اجازه می‌دهد تا برنامه موشکی بالستیک خود را که بخش اصلی برنامه هسته‌ای آن است، بدون هیچ محدودیتی پیش ببرد. گسترش برنامه موشکی بالستیک نظام به دلایل متعددی ثبات منطقه و منافع ملی دیگر کشورها را تهدید می‌کند. گسترش برنامه موشکی بالستیک ایران و آزمایش‌های مکرر آن ناگزیر به بی‌ثباتی، نظامی‌سازی و رقابت تسلیحاتی بیشتر در منطقه منجر خواهد شد.

ثانیا، یک توافق بد به احتمال زیاد نمی‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای مخفی ایران را شناسایی کند. برجام، تهران را از پیشبرد برنامه هسته‌ای خود بازنداشت، تا حدی به این دلیل که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به سایت نظامی‌ پارچین دسترسی نداشت.

ثالثاً، یک توافق بد به جریان سرمایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک می‌کند. این امر به سپاه و نیروی قدس کمک می‌کند تا کمک‌های مالی، نظامی ‌و اطلاعاتی بیشتری به شبهه نظامیان و گروه‌های تروریستی خود در چندین کشور منطقه از جمله عراق، یمن، لبنان و سوریه ارائه دهند.

علاوه بر آن، یک توافق بد به نظام قدرت می‌دهد تا بی‌دریغ‌تر از همیشه مردم خود را سرکوب کند.