loader image

جستجو

Members from Hashid Shaabi hold a portrait of Quds Force Commander Major General Qassem Suleimani during a demonstration to show support for Yemen's Shi'ite Houthis and in protest of an air campaign in Yemen by a Saudi-led coalition, in Baghdad March 31, 2015. Saudi troops clashed with Yemeni Houthi fighters on Tuesday in the heaviest exchange of cross-border fire since the start of a Saudi-led air offensive last week, while Yemen's foreign minister called for a rapid Arab intervention on the ground.  REUTERS/Thaier Al-Sudani

میدل ایست مانیتور: دلیل اصلی ترور سردار سلیمانی توسط ‌آمریکا چه بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست مانیتور» در یادداشت تازه خود با اشاره به دستور مستقیم دونالد ترامپ برای حمله تروریستی به سردار سلیمانی، به بررسی دلیل اصلی ترور فرمانده سپاه قدس ایران پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست مانتیور در یادداشت تازه خود به‌قلم «مارکوس تنوریو» نوشت:  تاریخ سوم ژانویه ما را از یک سو به تأمل در مبارزه با تروریسم و از سوی دیگر به ادامه نبرد برای عدالت، آزادی و حاکمیت دعوت می­کند. زیرا در چنین روزی در سال 2020، دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا باعث حمله تروریستی به سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، فرمانده حشد الشعبی عراق شد.

آمریکا انگیزه ترور سردار سلیمانی را حمایت وی از تظاهرات روز 27 دسامبر 2019 در مقابل سفارت این کشور در بغداد و ادعای نادرست تهاجم (که اتفاق نیفتاده است) که منجر به کشته و زخمی شدن شهروندان آمریکایی و عراقی شد، ذکر کرد. اما انگیزه واقعی، مربوط به نقش سردار سلیمانی در پیروزی‌های شکل گرفته مقابل آمریکا در خاورمیانه و از دست دادن جایگاه این کشور به‌­عنوان تنها بازیگر منطقه و افزایش نقش روسیه و چین با ایران در برنامه ضد تروریست است.

همچنین واضح است که اقدامات راهبردی سردار سلیمانی به قطع جریان تسلیحات آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به داعش، دیگر گروه‌های تروریستی فعال در خاورمیانه و سایر خریداران منطقه‌ای کمک کرد. با توجه به شکست­‌های پی در پی تروریست­‌های داعش در سوریه و عراق که سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس عوامل آن بودند و به تبع آن سقوط تجارت تسلیحاتی، آمریکا تصمیم به ترور ژنرالی گرفت که نماد مقاومت در برابر این گروهک‌­های مسلح بود.

ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در خاک خارجی، فراتر از نقض حاکمیت عراق بود؛ این یک اقدام صریح تروریسم دولتی و نقض کنوانسیون­‌ها و قوانین بین‌­المللی بود. و تلاش بیهوده دیگری از سوی آمریکا و شرکای این کشور برای مهار «محور مقاومت» است.

سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تنها و آخرین شهیدان این راه نبودند. یاد و خاطره دانشمندانی چون شهید محسن فخری‌زاده، مسعود علی محمدی، فریدون عباسی دوانی، مجید شهریاری، داریوش رضایی، مصطفی احمدی روشن و… زنده می­ماند. این شهادت­ها روح جنایتکارانه حاکم بر ساختار آمریکا و اسرائیل را منعکس می­کند. کارهای غیرقانونی آمریکا پوشش و تشویقی برای جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین است.

سردار سلیمانی نقش مهمی در راهبرد پیروزمندانه حزب­الله داشت که در سال 2006 نیروهای متجاوز صهیونیست را به طرز تحقیرآمیزی از لبنان بیرون راند. او از قیام حوثی‌های یمن علیه حکومت عربستان حمایت کرد.

شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به جهانیان نشان داد که انقلاب زنده است و پیروز خواهد شد.

سردار سلیمانی در 20 اسفند 1336 در خانواده­ای فقیر در کرمان به دنیا آمد و با ورود به ارتش پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1357 فعالیت نظامی خود را آغاز کرد. در دهه 1350 به فرماندهی لشکر 41 ارتش در جریان جنگ ایران و عراق منصوب شد. وی در سال 1376 به فرماندهی نیروی قدس در خارج از کشور منصوب شد.

او نقش سیاسی مهمی داشت. وی در سال 2015 روسیه را متقاعد کرد که در ائتلاف سه‌جانبه روسیه، چین و ایران برای مقابله با گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و همچنین اجرای مانورهای نظامی مشترک دریایی در اقیانوس هند و دریای عمان، به طور مؤثرتری وارد جنگ سوریه شود.

در مراسم تشییع پیکر وی در تهران، [آیت­الله] خامنه‌ای اعلام کرد کسانی که ترور سردار را طراحی و اجرا کردند، مطمئناً تاوان آن را خواهند پرداخت، زیرا در صورت مساعد شدن شرایط، انتقام سخت رخ خواهد داد. به گفته او: ارزش کفش سردار سلیمانی از سر ترامپ بیشتر است.

سردار سلیمانی خود را فدای مهم­ترین آرمان بشریت یعنی مبارزه عادلانه برای آزادی فلسطین با تمرکز بر بازپس‌گیری سرزمین­‌های عربی و فلسطینی و بیرون آوردن مسجد الاقصی از محاصره دولت یهود کرد.

حمله تروریستی آمریکا که به شهادت سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و چندین شهید ایرانی و عراقی دیگر انجامید، بازتابی از حس جنایتکارانه حاکم بر ذهنیت رهبران آمریکا، اسرائیل و عربستان است. این اقدام به منزله رفتاری مطمئن برای تمامی جنایاتی است که اسرائیل علیه مردم فلسطین در سرزمین­های اشغالی و خارج از کشور مرتکب شده است.

جنایت این ائتلاف تروریستی به رهبری آمریکا، حتی یک پیروزی به حساب نمی­آید. این آمریکا، اسرائیل و عربستان است که شکست خوردند، زیرا جنبش مقاومت به ­عنوان یک حق قانونی تضمین شده توسط قوانین و کنوانسیون­های بین­المللی و به رسمیت شناخته شده توسط منشور سازمان ملل متحد، تا پیروزی نهایی ادامه دارد.