loader image

جستجو

Palestinian unity is a myth

جروزالم پست:
وحدت فلسطین یک افسانه است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» نوشت: بی‌ثباتی بیشتر در جامعه فلسطین معمولاً به خشونت علیه اسرائیلی‌ها سرایت می‌کند که در نفرت آنها متحد می‌شوند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در مقاله تازه خود به‌قلم «سارا استرن» نوشت: درحالی‌که بسیاری از ما درگیر وضعیت اصلاحات قضایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هستیم و نمی‌دانیم که آیا کشورمان در آستانه جنگ داخلی است یا خیر، دشمنان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مشغول تقویت، حمایت و اتحاد بوده‌اند.

اعضای فتح، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، جبهه مردمی برای مقاومت فلسطین و دیگر جنبش‌های مقاومت فلسطین در قاهره برای کنفرانس وحدت گرد هم آمدند.

هدف این گردهمایی، تلاش برای یافتن کمک به پر کردن شکاف عظیم بین غزه تحت کنترل حماس و کرانه باختری تحت کنترل فتح (یهوده و سامریه) بود.

این مسئله به‌خوبی ثابت‌کننده یک تحول بسیار نگران‌کننده است. از زمان امضای توافقنامه اسلو، یک سطح حداقلی همکاری بین تشکیلات خودگردان فلسطین و ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) وجود داشته است.

اگر این جناح‌های رقیب که اکثر آنها توسط ایران حمایت می‌شوند، در سراسر غزه و کرانه باختری با هم متحد شوند، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با تهدیدی بسیار شدیدتری برای تک‌تک شهرهایش مواجه خواهد شد.

«محمود عباس» -رئیس تشکیلات خودگردان در قاهره- گفت: «ما باید به یک کشور واحد، یک نظام واحد، یک قانون واحد و یک ارتش مشروع برگردیم.»

عباس، با وجود همه جسارت‌هایش، می‌داند چگونه فلسطین را به خیابان بخواند. این نخست‌وزیر می‌داند که دیگر مورد استقبال و قدردانی قرار نمی‌گیرد.

هنگامی که وی پس از تهاجمات اخیر اسرائیل که منجر به کشته‌شدن سه مبارز فلسطینی شد، با شعارهای خصمانه «برو بیرون» در جنین از او استقبال شد.

عباس به هر کجا که سفر می‌کند، توسط محافظان مسلح احاطه شده است. تشکیلات خودگردان با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای دستگیری جناح‌های رقیب به قدرت یکدیگر بعضا اتکا می‌کنند و در واقع به‌عنوان یک همکار برای دشمن تلقی می‌شوند و عباس نیز کاملا ازین مسئله کاملا آگاهی دارد.
حماس، فتح و تشکیلات خودگردان؛ بر اساس یک نظرسنجی توسط مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطین، ۸۳ درصد از فلسطینی‌ها می‌گویند مخالف تسلیم گروه‌های مسلح و سلاح‌های آنها به تشکیلات خودگردان برای حمایت در برابر ترور اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هستند، درحالی‌که ۱۲ درصد موافق هستند.

علاوه بر این؛ اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق (87 درصد) گفتند که تشکیلات خودگردان حق دستگیری اعضای این گروه‌های مسلح را به‌منظور جلوگیری از انجام حملات علیه اسرائیل و یا حمایت از آنها ندارد و تنها 8 درصد مخالف بودند.

بااین‌حال، کینه‌توزی نسبت به فتح در حال تشدید است. برای درک این موضوع، نباید به خیابان‌های لبنان نگاه کرد، زیرا امارات، عربستان، بحرین، قطر، کویت، آلمان و بریتانیا در مورد آن هشدارهای مسافرتی صادر کرده‌اند.

محبوبیت گروه‌های اسلام‌گرا در حال افزایش است و سنی یا شیعه، هر دو می‌توانند برای حمایت از ایران و قطر وابسته باشند.

زمانی که زبیدات عضو فتح توسط یکی از اعضای گروه اسلام‌گرای حرکت الشباب المجاهدین کشته شد، برای انتقام از این حمله، یکی دیگر از اعضای فتح یکی دیگر از اعضای الشباب را کشت و خشونت در اردوگاه آوارگان عین الحلوه آغاز شد و به‌نظر می‌رسد این درگیری‌های داخلی پایانی ندارد.

چشم‌انداز وحدت روی زمین در میان فلسطینی‌ها همچنان مبهم است و این لزوماً نشانه مثبتی برای اسرائی(رژیم صهیونیستی)ل نیست.

بی‌ثباتی بیشتر در جامعه فلسطین معمولاً به خشونت علیه اسرائیلی‌ها سرایت می‌کند که در نفرت آنها متحد می‌شوند. به قول معروف فلسطینی‌ها، «اگر اسرائیلی‌ها را نداشتیم که به آنها ضربه بزنیم، همدیگر را می‌کشتیم».