loader image

جستجو

How to prevent the energy crisis from becoming an economic crisis1

اکونومیست:
چگونه از تبدیل شدن بحران انرژی به بحران اقتصادی جلوگیری کنیم؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اکونومیست» نوشت: آخرین ایده برای این بحران، قرار دادن سقفی بر قیمت گاز مصرفی برای تولید برق است که در نشست وزیران در 9 سپتامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اکونومیست در مقاله‌ای درباره این موضوع که چگونه از تبدیل شدن بحران انرژی به بحران اقتصادی جلوگیری کنیم،‌ نوشت:‌ از آنجایی که اختلالات گازی روسیه، انرژی هسته‌ای فرانسه و برق آبی نروژ در بازارهای انرژی اروپا ویرانی ایجاد می‌کنند، قیمت‌ها به سمت واقعیت نزدیک می‌شوند.

قیمت گاز طبیعی هفته گذشته 30 درصد افزایش یافت. تابستان گذشته، قراردادهای سال آینده فرانسه و آلمان برای برق حدود 100 یورو (118 دلار) در هر مگاوات ساعت معامله شد.

اخیراً این قرارداردها به بالای 1000 یورو رسیده‌اند. قیمت‌ها از آن زمان کاهش یافته است، اما گاز همچنان معادل حدود 400 دلار برای هر بشکه نفت معامله می‌شود.

این امر منجر به خسارت سنگینی خواهد شد و با پایان یافتن قراردادهای انرژی فعلی خانوارها و شرکت‌ها و بستن قراردادهای جدید، فشار اقتصادی را تشدید می‌کند که با افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا برای مبارزه با تورم در جریان است.

بسیاری از اقتصاددانان، رکود اقتصادی را در چند ماه آینده پیش‌بینی می‌کنند. چشم‌انداز ناآرامی و نزاع در آینده نزدیک است.

آخرین ایده برای این بحران، قرار دادن سقفی بر قیمت گاز مصرفی برای تولید برق است که در نشست وزیران در 9 سپتامبر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

محدود کردن قیمت‌ها ساده به نظر می‌رسد، اما می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا سقف تقاضا برای انرژی‌های کمیاب را کاهش نمی‌دهد.

دولت‌ها به جای سرهم بندی، باید روی دو وظیفه بزرگتر تمرکز کنند.

اولین مورد این است که به مکانیسم بازار اجازه دهیم تقاضا را مهار نموده و در عین حال، از  قشر آسیب‌پذیرتر  نیز حمایت کند.

اولویت دوم، افزایش عرضه است، منابع دیگر گاز طبیعی نیز قابل استفاده هستند: این یکی از دلایلی است که «امانوئل مکرون» -رئیس‌جمهور فرانسه- به‌تازگی از الجزایر بازدید کرده است.

تاکنون یونان، ایتالیا و اسپانیا، از جمله بدهکارترین اعضای منطقه یورو، 2 تا 4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف کمک‌های مالی کرده‌اند تا شوک انرژی را کاهش دهند.

خوشبختانه اتحادیه اروپا از قدرت آتش برای کمک برخوردار است. صندوق بازیابی 807 میلیارد یورویی آن در قالب وام و کمک‌های بلاعوض ارائه می‌شود.

اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای اقتصادی قرنطینه‌های کرونا تشکیل جلسه داد و اکنون هم نیاز به این اقدامات جسورانه حس می‌شود.