loader image

جستجو

5 important points of China's Great Leadership Declaration

دیپلمات:
  5 نکته مهم اعلامیه رهبری بزرگ چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «دیپلمات» در مقاله‌ای با اشاره به پایان بیستمین کنگره حزب کمونیست  در پکن، به بررسی 5 نکته مهم اعلامیه رهبری بزرگ چین پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه دیپلمات مقاله‌ای به‌قلم «شانون تیزی» منتشر کرد که در آن آمده است: پس از سال‌ها گمانه‌زنی، بیستمین کنگره حزب به اتمام رسید و کمیته مرکزی جدید اعضای کمیته دائمی دفتر سیاسی را انتخاب کرد، مردانی که در پنج سال آینده بر چین حکومت خواهند کرد. البته، شی جین پینگ، حاکم نهایی است.

 

1.شی به‌عنوان دبیر کل باقی می‌ماند: شکی وجود نداشت که شی کنترل حزب کمونیست چین را حفظ خواهد کرد. تنها سوال این بود که رهبری او چه شکلی خواهد داشت.

برخی از کارشناسان حدس می‌زدند که شی ممکن است سعی کند خود را بالاتر از کمیته سیاسی و امنیتی قرار دهد، نه اینکه صرفاً هسته بلامنازع آن باشد.

این بدان معناست که شی لقب رئیس حزب کمونیست چین را که زمانی مائو تسه تونگ و دنگ شیائوپینگ در اختیار داشتند، می‌گیرد.

 

2.وفاداران شی بر کمیته دائمی دفتر سیاسی تسلط دارند: از میان کسانی که به شی پیوستند، گنجاندن لی چیانگ و کای چی شگفت‌انگیزترین بود.

لی چیانگ، به‌ویژه، طوفان انتقادی را به دلیل مدیریتش در مورد شیوع کووید-19 شانگهای و قرنطینه متعاقب آن تحمل کرد. او نه‌تنها به کمیته سیاسی و امنیتی راه یافت، بلکه رتبه وی نشان می‌دهد که در ماه مارس آینده باید انتظار داشته باشیم به‌عنوان نخست‌وزیر چین انتخاب شود؛ به‌رغم اینکه لی هرگز یک مقام رهبری ملی نداشته است.

 

3.محدودیت‌های سنی دیگر جهانی نیستند: شی برای اینکه کمیته سیاسی و امنیتی را با وفاداران پر کند، باید ابتدا قانون نانوشته محدودیت سنی هفت به بالا و هشت به پایین را بشکند.

براساس این قاعده، مقامات 68 ساله یا بالاتر در زمان کنگره حزب باید کناره‌گیری کنند، درحالی‌که افراد 67 ساله یا کمتر می‌توانند ارتقا یابند یا کرسی‌های خود را حفظ کنند.

همان‌طور که لینگ لی اشاره کرد، خطر لغو محدودیت سنی این است که هر جانشینی قدرت، پرمشغله‌تر می‌شود.

مدعیان، نه‌تنها برای به دست آوردن یک کرسی در دفتر سیاسی یا کمیته سیاسی و امنیتی، بلکه برای حفظ آن کرسی نیز، باید مبارزه کنند.

درنتیجه، لی هشدار داد، بدون محدودیت سنی، حزب کمونیست چین باید با «بحران قانون اساسی» جدی در رابطه با جانشینی قدرت در کمیته سیاسی و امنیتی در آینده مواجه شود

 

4.جانشینی برای شی وجود ندارد: نکته مهم دیگر ترکیب کمیته سیاسی و امنیتی این است که هیچ جانشین آشکاری برای شی وجود ندارد. به‌طورکلی،

یک رهبر بالقوه در اواسط دهه 50 سالگی پیر می‌شود که این یعنی آن‌قدر جوان است که درمجموع 15 سال در کمیته سیاسی و امنیتی خدمت کند.

جوان‌ترین عضو بیستمین کمیته سیاسی و امنیتی، دینگ ژوئینگ با 60 سال سن است. اکثر تحلیلگران این را نشانه‌ای از اینکه شی واقعاً رهبر مادام‌العمر ‌است، در نظر گرفتند.

  1. زنان کجا هستند؟ این امید وجود داشت که حداقل یک زن به دفتر سیاسی راه یابد، چیزی که از سال 1997 در هر کنگره دیده‌ایم.

برای اولین بار در 25 سال گذشته، این امید از بین رفت، دفتر سیاسی حتی شامل یک زن نیست. در سطح بعدی، تنها 11 زن در میان اعضای دائم کمیته مرکزی بیستم وجود دارند که 5.4 درصد از کرسی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

عملکرد زنان نه‌تنها برای کنگره امسال حزب، بلکه برای چشم‌انداز آینده آن‌ها معنا دارد: نبود بانوان در دفتر سیاسی امسال، به این معنی است که هیچ زنی حتی فرصتی برای حضور در کنگره بیست و یکم حزب در سال 2027 در کمیته سیاسی و امنیتی را ندارد.