loader image

جستجو

America's behavior towards Israel's policy towards Iran

هاآرتص:
رفتار آمریکا نسبت به سیاست اسرائیل در قبال ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در مطلب تازه خود به بررسی رفتار امریکا نسبت به سیاست اسرائیل در قبال ایران پرداخت و نوشت: آمریکا در حال حاضر این تصور را ندارد که اسرائیل طرح کاملاً عملیاتی و فوری برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران داشته باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در مطلب تازه خود به‌قلم « آموس هارل» نوشت: فرمانده سنتکام هفته گذشته از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بازدید کرد.

این پنجمین باری است که ژنرال مایکل کوریلا از زمان تصدی پست فعلی خود در روز 13 ماه پیش وارد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌شود.

« کوریلا با هرتزل هلوی» -رئیس ستاد ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- و «آویو کوخاوی» -رئیس اسبق ستاد ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- روابط کاری عالی برقرار کرده است؛

اما سفرهای مکرر ژنرال به اسرائیل، مانند دیگر مقامات ارشد پنتاگون و بایدن، تنها برای بیان دوستی محکم بین دو کشور طراحی نشده است.

«یوآو گالانت» وزیر دفاع در بیانیه‌ای که پس از آخرین سفر منتشر شد، گفت که گفت‌و‌گو‌‌‌ی آن‌ها بر «تجاوزات ایران در غرب‌آسیا، از جمله حملات دریایی و ارسال تسلیحات به سازمان‌های تروریستی در سوریه، لبنان، عراق و یمن» متمرکز بود.

در این بیانیه آمده است که گالانت «تأکید کرد که اسرائیل (رژیم صهیونیستی)به پیشرفت ایران به سمت قابلیت‌های هسته‌ای نظامی به‌شدت توجه می‌کند».

روز دوشنبه، در جلسه ویژه کنست که میزبان «کوین مک کارتی» -رئیس مجلس نمایندگان آمریکا- بود،

« بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفت که اخیراً ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ارتش آمریکا بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک در تاریخ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را برگزار کردند و من می‌خواهم از دولت بایدن تشکر کنم. حین خروج کوریلا و ورود مک کارتی، گزارش‌هایی از سوریه مبنی بر حمله هوایی گسترده دیگری به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) رسید. هدف این بار تأسیسات نظامی حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران، عمدتاً در نزدیکی حمص در شمال سوریه بود.

آمریکا، مانند سایر کشورهای بزرگ غربی، در حال حاضر این تصور را ندارد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یک طرح کاملاً عملیاتی و فوری برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران داشته باشد.

این طرح‌ها سال‌هاست که در وقفه طولانی بوده‌اند و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تنها در زمان دولت قبلی شروع به بازیابی آن‌ها کرد.

اخیراً نتانیاهو چند میلیارد شیکل اضافی به ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  اختصاص داده است که عمدتاً برای بهبود پاسخ نظامی به ایران اختصاص داده شده است و با این حال، بسیاری از شکاف‌های عملیاتی هنوز باقی‌مانده است و تکمیل آن به زمان قابل‌توجهی نیاز دارد.

علاوه بر این، بحث‌های شدیدی در میان نهادهای امنیتی در مورد سود حمله یک‌جانبه اسرائیل وجود دارد.

بدون حمایت آمریکا که شامل تحویل کشتی‌های سوخت‌رسان جدید نیروی هوایی است که چندین سال است به تعویق افتاده است، این هدف حتی کم‌تر به واقعیت نزدیک می‌شود.

دکتر« رابرت ساتلوف» -مدیر موسسه واشنگتن- برای سیاست خاور نزدیک، در مقاله‌ای که در وب‌سایت این موسسه منتشر شده، می‌نویسد که باوجود آشتی بین ریاض و تهران، شانس توافق اسرائیل و عربستان هنوز از بین نرفته است.

ساتلوف که سال گذشته به همراه هیئتی از محققان موسسه خود از عربستان دیدن کرد، معتقد است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان همچنان به تشویق روابط غیررسمی بین هیئت‌های ورزشی و تجاری دو کشور ادامه می‌دهد.

او می‌گوید انتظار یک‌لحظه «سادات در اورشلیم» در آینده نزدیک غیرواقعی است، اما شانس موفقیت همچنان به میزان دخالت دولت بایدن به‌عنوان میانجی بستگی دارد.

ساتلوف می‌نویسد، جو بایدن، رئیس‌جمهور، فردی کلیدی است که می‌تواند میانجی‌گر صلح اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و عربستان باشد، زیرا بخش بزرگی از انتظارات ریاض مستلزم اقداماتی است که او قدرت تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها را دارد. او معتقد است چنین اقدامی به نفع هر سه کشور خواهد بود.