loader image

جستجو

West Asian competitions are ongoing

اوراسیا ریویو:
رقابت‌های غرب‌آسیا پابرجا هستند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوراسیا ریویو» نوشت: میدان‌های نبرد غرب‌آسیا زنده و فعال هستند، حتی اگر رقبا ‌‌به‌دنبال ایجاد تعادل در روابط متضاد باشند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اوراسیا ریویو، در گزارش تازه خود به‌قلم «جیمز دورسی» نوشت: از آنجایی که تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی نتوانسته اسد را سرنگون کند یا سیاست‌های او را تعدیل کند، امارات و عربستان امیدوارند که تعامل، سازنده‌تر باشد.

این امر مانع از ادامه مقابله امارات با نفوذ ترکیه و ایران در سوریه نشده است.

در آخرین دور، «مظلوم عبدی» -فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه- که اکثراً کردها هستند، تحت حمایت آمریکا که به نام مظلوم کوبانی نیز شناخته می‌شود، ظاهراً ماه گذشته به ابوظبی سفر کرد تا از امارات برای مذاکره برای توافق کمک کند.

با دولت اسد، نیروهای دموکراتیک سوریه نقش مهمی در کمک به آمریکا برای شکست داعش در سوریه ایفا کردند.

آقای عبدی را رهبر اتحادیه میهنی کردستان همراهی می‌کرد. اتحادیه میهنی کردستان عراق یکی از دو جناح اصلی رقیب در کردستان عراق است.

مقامات اماراتی، سفر آقای عبدی را تأیید کردند اما گزارش‌ها مبنی بر ملاقات وی با مشاور امنیت ملی امارات، «طحنون بن زاید آل نهیان» را رد کردند. امارات نگران است که تعامل بیشتر با کردها ممکن است روابط با آقای اسد را تیره کند.

دیدار آقای عبدی چند روز پس از آن صورت گرفت که یک پهپاد ترکیه او را در حالی که سه پرسنل نظامی آمریکایی در کاروان اتحادیه میهنی کردستان در شمال سوریه سفر می‌کردند، هدف قرار داد.

مقامات کرد، حمله پهپادی، ممنوعیت تقریباً هم‌زمان ترکیه از سلیمانیه در کردستان عراق و یکی از مقرهای اتحادیه میهنی کردستان را به‌عنوان هشداری نسبت به دخالت امارات در امور کردها خواندند.

ترکیه اعلام کرد که حریم هوایی این کشور به دلیل افزایش فعالیت در حزب غیرقانونی کارگران کرد سلیمانیه بسته شده است.

ترکیه تأکید می‌کند که نیروهای دموکراتیک سوریه شاخه سوری حزب غیرقانونی کارگران کرد است.

حزب غیرقانونی کارگران کرد چندین دهه جنگ چریکی متناوب را برای حقوق بیشتر کردها در ترکیه به راه انداخته است.

حمله به آقای عبدی بخشی از کارزار بی‌امان پهپادهای ترکیه بود که برای تضعیف، اگر نگوییم نابودی، اداره خودمختار کردها در شمال و شرق سوریه طراحی شده بود.

همچنین در نظر گرفته شد تا بازگشت حدود چهار میلیون پناه‌جوی سوری در ترکیه که میزبان بزرگ‌ترین جامعه پناهندگان سوری جهان است، تسهیل شود.

آقای اسد احتمالاً در تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای ترکیه از سوریه و بازگرداندن کنترل خود بر کردها با سفر هفته گذشته ابراهیم رئیسی به دمشق که اولین سفر یک رئیس دولت ایران از زمان آغاز جنگ بود، تقویت شد.

ایران نیز مانند روسیه در تمام طول جنگ از اسد حمایت کرده است.

طرح اردن برای بازگرداندن «گام به گام» سوریه به کشورهای عربی اشاره می‌کند که «شرایط کنونی» به ایران این امکان را می‌دهد که به تحمیل نفوذ اقتصادی و نظامی خود بر نظام سوریه و چندین بخش حیاتی سوریه با استفاده از درد و رنج مردم ادامه دهد.

این روزنامه هشدار می‌دهد که «نیابت‌های ایران در مناطق اصلی از جمله منطقه جنوب در حال قوی‌تر شدن هستند و تجارت مواد مخدر درآمد قابل‌توجهی برای این گروه‌ها ایجاد می‌کند و در عین حال تهدیدی فزاینده برای منطقه و فراتر از آن به شمار می‌رود».