loader image

جستجو

EU leaders halt Georgia's membership process

بلومبرگ:
رهبران اتحادیه اروپا روند عضویت گرجستان را متوقف کردند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «بلومبرگ» در گزارشی ضمن اشاره به اعتراضات گسترده ضد دولتی مردم گرجستان، عنوان کرد: رهبران اتحادیه اروپا روند عضویت گرجستان را متوقف کردند

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه بلومبرگ در گزارشی به‌قلم «خورخه والرو» «ناتالیا دروزدیاک» عنوان کرد: رهبران اتحادیه اروپا گفتند که امتناع گرجستان از تصحیح وضعیت سرکوب جامعه مدنی باعث توقف «عملی» تلاش‌های این کشور برای پیوستن به این اتحادیه شده است و اکنون دیگر روند الحاق گرجستان پیگیری نمی‌شود.

این اقدام ‌به‌دنبال تصویب لایحه‌ای است که عموماً آن را به‌عنوان قانون «عوامل خارجی» می‌شناسند که باعث اعتراضات گسترده ضد دولتی توسط مردم شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا گفتند که این قانون مشابه قانونی است که «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- برای سرکوب گروه‌های طرفدار دموکراسی در روسیه معرفی کرد و از آن برای تخریب دموکراسی استفاده کرده است.

رهبران این اتحادیه در نتیجه‌گیری نشست سران خود در اوایل روز جمعه گفتند: «شورای اروپا از مقامات گرجستان می‌خواهد تا با معکوس کردن مسیر فعلی که الحاق گرجستان به اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد و عملاً منجر به توقف روند الحاقش می‌شود، مقاصد خود را روشن کند و دست از عوامل مانع عضویت بردارد».

اتحادیه اروپا که در ماه دسامبر به گرجستان وضعیت نامزدی اعطا کرده بود، اکنون هشدار داده است که تصویب این قانون شانس این کشور جمهوری قفقاز را برای آغاز مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا به خطر می‌اندازد.

اوایل این ماه، حزب حاکم گرجستان نیز اقداماتی را ارائه کرد که موضوع عضویت و الحاق به اتحادیه اروپا را بیش از پیش دور کرد؛

این اقدامات شامل ممنوعیت نمایش «LGBTQ» از روابط هم‌جنس‌گرایان در فیلم‌ها، تلویزیون و تبلیغات می‌شود. قانون‌گذاران در تفلیس، پایتخت گرجستان، روز پنجشنبه از این لایحه حمایت کردند.

در حالی که اتحادیه اروپا رسماً موافقت کرد که روند چندین ساله مذاکرات عضویت را با اوکراین و مولداوی آغاز کند و آن را تسریع بخشد، در این میان گرجستان این فرصت را از دست داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «تحولات منفی گرجستان را از این اتحادیه دور نگه می‌دارد و نمی‌گذارد چنین مسیری راه به اتحادیه اروپا پیدا کند.»

مردم گرجستان قرار است در اکتبر امسال در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رأی بروند که این موضوع می‌تواند بسیار آینده‌ساز باشد.