loader image

جستجو

How will the relations between Iran and Saudi Arabia be after the agreement

آناتولی:
روابط ایران و عربستان بعد از توافق چگونه خواهد بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی به بررسی این سوال پرداخت که روابط ایران و عربستان بعد از توافق چگونه خواهد بود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری آناتولی در گزارشی به‌قلم «سیدظفر مهدی» نوشت: کمتر از سه ماه پس از توافق بر سر بازگرداندن روابط دیپلماتیک، رقبای دیرینه منطقه‌ای ایران و عربستان اخیراً گام مهم دیگری به‌سوی آشتی کامل برداشته‌اند.

با حضور مقامات ارشد دو طرف، سفارت ایران در منطقه دیپلماتیک مرفه در شمال غربی ریاض هفته گذشته، هفت سال پس از قفل شدن، بازگشایی شد.

یک روز بعد، سرکنسولگری ایران و نمایندگی دائمی آن در سازمان همکاری اسلامی در شهر جده نیز بازگشایی شد.

سرکنسولگری در جده در آستانه برگزاری مراسم حج سالانه فعال بوده است، اما روز چهارشنبه با حضور علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه ایران و دیگر مقامات رسمی بازگشایی شد.

عادی‌سازی بین ایران و عربستان تأثیرات موجی در سراسر منطقه داشته است و راه را برای نزدیکی مشابهی بین تهران و سایر کشورهای عربی دورافتاده هموار کرده است.

پس از قطع روابط ریاض با تهران در ژانویه 2016، بسیاری از متحدانش نیز از جمله امارات، اردن، بحرین، کویت و مصر، همین روند را دنبال کردند یا سطح روابط خود را کاهش دادند.

عنایتی، سفیر تازه منصوب‌شده ایران در ریاض، هشدار داده است که اسرائیل می‌خواهد روابط تهران و ریاض را برهم بزند.

او در مصاحبه با شبکه عرب‌زبان ایران العالم گفت بسیاری از کشورها از احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان استقبال کرده‌اند، اما برخی مانند اسرائیل آن را غیرقابل‌تحمل می‌دانند.

عادی‌سازی روابط ایران و عربستان همچنین در بحبوحه فشار تهاجمی دولت جو بایدن برای نزدیکی عربستان و اسرائیل صورت می‌گیرد.

ماه گذشته، دو کشور همچنین برای از سرگیری تجارت دوجانبه به توافق رسیدند و مقامات ارشد ایرانی گفتند که روند صادرات به عربستان آغاز شده است.

«محمد الجدان» -وزیر دارایی عربستان- نیز گفته است که فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.

به گفته منابع رسمی، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ماه گذشته به‌عنوان اولین وزیر ایرانی به عربستان سفر کرد و در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی شرکت کرد و به گفته منابع رسمی، سلسله نشست‌هایی با مقامات سعودی درباره احیای روابط تجاری داشت.

به‌طور جداگانه، رسانه‌های محلی به نقل از فرزاد پیلتان، مدیر غرب‌آسیا در سازمان توسعه تجارت ایران، ماه گذشته گفت که تهران چشم به یک میلیارد دلار تجارت با عربستان دارد.