loader image

جستجو

Chinese President Xi Jinping shakes hands with Saudi Arabia's Deputy Crown Prince Mohammed bin Salman during the G20 Summit in Hangzhou, Zhejiang province, China September 4, 2016. REUTERS/Damir Sagolj

مدرن دیپلماسی:
روابط بین چین و خلیج‌فارس در حال گسترش است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه خبری «مدرن دیپلماسی» در گزارش خود با اشاره به تبادلات اقتصادی بین دومین اقتصاد بزرگ جهان و کشورهای عربستان و امارات، خبر از  گسترش روابط بین چین و خلیح فارس داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارش خود خبر داد:بلومبرگ گزارش می‌دهد که پادشاهی‌های نفت‌خیز خلیج‌فارس از ثروت خود برای تعمیق روابط با چین در بحبوحه نگرانی در مورد آینده مشارکت امنیتی طولانی‌مدت خود با آمریکا استفاده می‌کنند.

هفت ماه پس از شرکت شی جین پینگ در اولین اجلاس سران چین و خلیج‌فارس در ریاض، تبادلات اقتصادی بین دومین اقتصاد بزرگ جهان و کشورهایی مانند عربستان و امارات شتاب گرفته است، فراتر از خرید نفت خام که سال‌ها پکن بر آن مسلط بوده است.

یکی از معاملاتی که می‌تواند از روابط نزدیک‌تر در ماه‌های آینده منتفع شود، عرضه اولیه سهام غول بذر چینی Syngenta به ارزش 9 میلیارد دلار در شانگهای است.

به گفته افراد مطلع، مشاوران این شرکت تحت حمایت دولتی با صندوق‌های مستقل ‌‌‌غرب‌آسیا ازجمله اداره سرمایه‌گذاری ابوظبی و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان در مورد تبدیل‌شدن به سرمایه‌گذاران اساسی گفتگو کرده‌اند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، ارزش خرید و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خلیج‌فارس در چین نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش‌یافته و به ۵.۳ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته افراد آشنا، صندوق دارایی 280 میلیارد دلاری ابوظبی در حال افزایش فعالیت در چین برای جستجوی سرمایه‌گذاری است.

دبی پس از نمایشگاه جاده‌ای در این کشور آسیایی شاهد افزایش 24 درصدی شرکت‌های چینی در منطقه آزاد خود بوده است. مقامات ریاض چین را به‌عنوان یک شریک ضروری برای چشم‌انداز 2030 توصیف می‌کنند

این رابطه در خارج از جبهه اقتصادی نیز در حال گسترش است. در نشست دسامبر، شی پیشنهاد داد که در مذاکرات ایران و عربستان میانجیگری کند که منجر به توافقی مهم در ماه مارس برای احیای روابط بین رقبای بزرگ شد.

برخی در واشنگتن نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند که نفوذ فزاینده چین در ‌‌‌غرب‌آسیا می‌تواند منافع آمریکا را در درازمدت به چالش بکشد.

درحالی‌که آمریکا همچنان شریک نظامی مسلط کشورهای خلیج‌فارس است، ژنرال «مایکل کوریلا،»-رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا- در سخنرانی اخیر کنگره درباره تلاش‌های هماهنگ چین برای تضعیف این امر هشدار داد و به جهش در تجارت و فروش تسلیحات نظامی پکن به منطقه اشاره کرد.