loader image

جستجو

The relations between Russia and Iran have faced problems

نیوزویک:
روابط روسیه و ایران با مشکل مواجه شده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه روابط روسیه و ایران با مشکل مواجه شده است، عنوان کرد: ایران متحد کلیدی روسیه است و روابط نظامی و اقتصادی این کشورها عمیق‌تر و باعث نگرانی آمریکا و اسرائیل شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در مطلب تازه خود به‌قلم «برندان کول» نوشت: روسیه مدعی شده است که یک توافق بزرگ با ایران به دلیل مشکلات انجام نشده است.

از زمان شروع جنگ در اوکراین در ماه فوریه سال 2022، تهران تجهیزاتی مانند پهپاد شاهد را برای کمک به مسکو که برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراینی استفاده می‌شود، عرضه کرده است.

در ماه سپتامبر، کار بر روی یک معاهده جدید بین مسکو و تهران در دیدار پوتین و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید جمهوری اسلامی، اعلام شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که معاهده مشارکت جامع راهبردی در مراحل نهایی توافق و امضای پوتین و رئیسی قرار دارد.

با این حال، پس از درگذشت رئیسی و دیگر مقامات در سقوط بالگرد در اردیبهشت ماه، به نظر می‌رسد که این توافق به تعویق افتاده است.

با این حال، «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو به خبرگزاری ودوموستی گفت که این توافق پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در روز 28 ژوئن برای جانشین رئیسی آماده خواهد شد.

وی گفت: «این قرارداد در مراحل پایانی است و اگر حادثه هوایی بالگرد حامل رئیس‌جمهور فقید ایران نبود، می‌توانست قبلاً این قرارداد امضا شده باشد.»

در همین حال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه گفت که کار بر روی این توافق ادامه دارد، اگرچه انتخابات ریاست‌جمهوری در تهران به این معناست که زمان‌بندی در حال «کمی تغییر» است، اما این «اتفاق را تغییر نمی‌دهد».

ایران متحد کلیدی روسیه است و روابط نظامی و اقتصادی این کشورها عمیق‌تر و باعث نگرانی آمریکا و اسرائیل شده است.

اما «حمیدرضا عزیزی» پژوهشگر اندیشکده آلمانی بنیاد علم و سیاست [SWP] برلین، ماه گذشته به نیوزویک گفت که درگذشت رئیسی به معنای تغییر اساسی در جهت‌گیری استراتژیک سیاست خارجی ایران، مانند برنامه هسته‌ای و رویارویی با اسرائیل بر سر جنگ در غزه نیست.

با این حال، او گفت که دیپلماسی تهران «تا انتخاب رئیس‌جمهور جدید و تشکیل کابینه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.»