loader image

جستجو

اوراسیا ریویو:
روابط فتنه‌انگیز بین ایران و اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «اوراسیا ریویو» در یادداشت خود ضمن اشاره به روابط فتنه‌انگیز بین ایران و اسرائیل،‌ تاکید کرد: دولت یهود یک کشور هسته‌ای بوده و ایران نیز در آستانه تبدیل شدن به کشوری هسته‌ای است و این دوره‌ای نگران‌کننده برای جهان است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده اوراسیا ریویو در یادداشت خود به‌قلم «جی‌اس سودهی» نوشت: روابط ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به خاطر ترور سرهنگ صیاد خدایی از واحد 840 نیرو‌های نظامی ایران در 22 می 2022، به خطرناک‌ترین درجه ممکن رسیده.

این حرف آلبرت انیشتین در گوش ما زنگ می‌زند که «ما باید این درست سخت را در مورد آینده بشریت یاد بگیریم که هنگامی زندگی قابل تحمل خواهد شد که امور ما و دیگر امور این جهان به جای اینکه متکی به تهدید و قدرت محض باشد، بر مبنای عدالت و قانون باشد.»

ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هیچ مرز مشترکی ندارند، اما با این حال، روابطشان از زمان تاسیس دولت یهود در سال 1948 به این سو، جز دوره‌ای کوتاه طی سال‌های 1953 تا 1979، آتشین بوده است.

روابط ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به چهار دوره تقسیم می‌شود: از 1948 تا 1953، از 1953 تا 1979، از 1979 تا 1990 و از 1990 تا به این سو.

دوره 1948 تا 1953 شاهد دوره‌ای عادی در روابط بین دو کشور بود. ایران دومین کشور با اکثریت مسلمان بود که بعد از ترکیه در 6 مارس 1950 اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به رسمیت شناخت.

کلیه روابط دیپلماتیک و تجاری در سال 1979 قطع و به رسمیت شناختن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیز پس گرفته شد. محمد رضا پهلوی بعد از کودتای 1953 شاه ایران شد.

او طرفدار آمریکا بود و روابط بین ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به نحو قابل‌توجهی بهبود یافت. با این حال، با ادعاهای متقابلی که هر طرف علیه دیگری مطرح می‌کرد، پس از انقلاب اسلامی 1979 تا 1990، صلح سردی بین دو کشور به وجود آمد.

خصومت‌ها بین ایران و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)در اوایل 1990 و درست قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پس از شکست عراق در جنگ خلیج‌فارس آشکار گردیده و روز به روز بدتر می‌شد.

]آیت‌الله[ خامنه‌ای، در دسامبر 2000، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را یک «تومور سرطانی» نامید که باید از منطقه حذف شود.

تخمین زده می‌شود که یک بدافزار کامپیوتری در سال 2010 به حدود 1000 سانتریفیوژ در مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز خسارت وارد کرده باشد و ادعا شده که این بدافزار توسط آمریکا و اسرائیل درست شده بود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در 15 مارس 2011، یک کشتی را تصرف کرد که تسلیحات ایرانی را از سوریه به سمت غزه می‌برد. ظاهرا موساد در همان سال انفجاری را در تاسیسات هسته‌ای اصفهان انجام داد، اما ایران وقوع چنین انفجاری را رد کرد.

کارکنان سفارتخانه‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در گرجستان و هند در 13 فوریه 2012 مورد هدف قرار گرفتند. اسرائیل (رژیم صهیونیستی)ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرد. آمریکا در 11 اکتبر 2011 مدعی شد که یک توطئه ادعایی ایران برای بمبگذاری در سفارتخانه‌های اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و عربستان در واشنگتن دی سی و بوئنوس آیرس را کشف و خنثی کرده است.

هواپیماهای اسرائیل در 30 ژانویه 2013 کاروان سوریه‌ای را مورد حمله قرار دادند که تسلیحات ایرانی را برای حزب‌الله حمل می‌کرد.

«ابراهیم رئیسی» در آوریل 2022 اعلام کرد که «نیروهای مسلح ایران در صورت کوچک‌ترین حرکتی، قلب اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را مورد هدف قرار می‌دهند.»

ماه بعد، سرهنگ «صیاد خدایی» از واحد 840 نیروهای نظامی ایران در 22 می 2022، در خارج از خانه‌اش در ایران توسط قاتلینی ترور شد که ظن اسرائیلی بودن آن‌ها می‌رود.

زمان پیش‌رو حاکی از دوره‌ای پرآشوب برای روابط آتشین بین ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است، زیرا دولت یهود یک کشور هسته‌ای بوده و ایران نیز در آستانه تبدیل شدن به کشوری هسته‌ای است و این دوره‌ای نگران‌کننده برای جهان است.