loader image

جستجو

Fluctuating relations between Turkey and Israel

گیت استون:
روابط نوسانی ترکیه و اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «گیت استون» در مقاله تازه خود با اشاره به احیای روابط دیپماتیک اردوغان با اسرائیل و مصر و همچنین صلح با بشار اسد، به بررسی روابط نوسانی ترکیه و اسرائیل پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده گیت استون در مقاله تازه خود به‌قلم «بوراک بکدیل» نوشت: به نظر می‌رسد که «رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور و رهبر اسلام‌گرای ترکیه- نقشه فریبکارانه دیگری دارد.

او تظاهر به احیای روابط دیپلماتیک با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و مصر می‌کند و حتی با نظام «بشار اسد» -رئیس‌جمهور سوریه- صلح می‌کند.

اردوغان باید به دشمنان منطقه‌‌ای‌اش به دیدی خیر نگاه کند تا

الف) از تحریم‌های بیشتر غرب اجتناب کند،

ب) از واشنگتن چشم‌پوشی کند
ج) برخی از جریان‌های مالی بین‌المللی را به اقتصاد بدحال ترکیه که تهدیدی برای پایان دادن به نظام او پس از دو دهه حکومت بی‌وقفه است،افزایش دهد.

درست است که سیاست خارجی اغلب بر سر منافع است تا عشق و نفرت؛ اما با این‌ حال، اردوغان نشان‌دهنده مکتبی شخصی است

عمل‌گرایی در زمان‌های سخت، آمیخته با دوزهای بالایی از ایدئولوژی و احساسات. او یک‌بار پیشنهاد کرد که صهیونیسم باید به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شود؛ چیزی که باعث شد جهان متمدن شوکه شود.

در واقع، در دهه گذشته، تلاش‌های ترکیه برای منزوی کردن یک کشور در سطح بین‌المللی در منطقه به طرز چشمگیری موفقیت‌آمیز بوده است. اما آن کشور اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نبود. در عوض، اردوغان خود را در انزوای کامل بین‌المللی دید.

زیرا رقبای منطقه‌ای او، از جمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، قبرس، یونان و مصر، حول بهره‌برداری از گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه متحد شدند و ترکیه را به‌عنوان ناسازگار کنار گذاشتند.

حزب محافظه‌کار لیکود نتانیاهو و متحدان مذهبی و راست‌گرای آن پیروزی آشکاری را در انتخابات 1 نوامبر اسرائیل رقم زدند که عمدتاً به دلیل واکنش به تروریسم تشدید‌شده فلسطینی بود.

در 25 نوامبر، لیکود اولین قرارداد ائتلافی خود را با حزب راست‌گرای قدرت یهودی به رهبری ایتامار بن گویر امضا کرد.

به‌رغم نشانه‌های اولیه سکوت در آنکارا و اورشلیم، نزاع جدید اردوغان علیه نتانیاهو ممکن است روابط جدید در سطح دیپلماتیک بین دو کشور را به خطر بیندازد.

مهم نیست که سیاست جدید اردوغان چقدر سعی می‌کند آن را پنهان کند، اعتقاد منفی‌نگرانه رهبران ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به احتمال زیاد به همین شکلی که هست، باقی خواهد ماند و احتمالاً تا زمانی که میراث سیاسی اردوغان به‌طور کامل از ذهن سیاسی ترکیه حذف نشود، ادامه خواهد داشت.

در اواخر اکتبر، «بنی گانتز» -وزیر دفاع اسرائیل- در سفر به آنکارا از اردوغان خواست تا رهبران حماس ساکن این کشور را اخراج کند.

حماس، نیروی نیابتی ایران، رسماً در سال 1997 توسط آمریکا به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی شد و آشکارا متعهد به نابودی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

قابل ذکر است که اردوغان در سال 2018 گفت که حماس را یک سازمان تروریستی نمی‌داند و سخنان قبلی خود را تکرار کرد: «حمایت ما از مقاومت فلسطینی‌ها، آن‌ها [اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و غرب] را ناراحت می‌کند.

اما در این زمینه من حماس را یک سازمان تروریستی نمی‌دانم. حماس یکی از جنبش‌های مقاومتی است که برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی فلسطینی تلاش می‌کند.» او همچنین در سال 2018 «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر وقت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- را «متجاوز، تروریست، ظالم و دزد» خواند. ناگفته نماند که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه اردوغان، نتانیاهو را «کودک‌کش» نامید.

تا زمانی که هر نظام اسلامی در ترکیه از احترام کامل به حاکمیت دولت یهود خودداری کند و بپذیرد که حماس یک نهاد تروریستی است که قصد دارد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به هر طریق ممکن نابود کند، همیشه خطر اصطکاک ترکیه و دولت یهود از جمله احتمال تجزیه جدید، وجود خواهد داشت.