loader image

جستجو

روزنامه الشرق الاوسط: چین غول رباتیک ترسناکی که غرب از آن می‌ترسد نیست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه« الشرق الاوسط» در یادداشت تازه خود به ‌موضوع محدودیت تخصص چین در زمینه هوش مصنوعی پرداخت و تصور این‌که این کشور در این زمینه حرف اول را می‌زند را نادرست خواند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌روزنامه الشرق الاوسط در یادداشت تازه خود‌ به‌قلم «تیم کولپان» نوشت:هوش مصنوعی چین نه تنها ابزار تسلط بر جهان، بلکه وسیله‌ای محدود برای کنترل داخل کشور خود است. بر روی کاغذ، آمریکا و چین در زمینه هوش مصنوعی رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بر اساس گزارشی که اخیراً توسط دانشگاه استنفورد ارائه شده، چین در زمینه چاپ مجلات مرتبط، با توجه به بیشتر بودن نرخ چاپ این کشور، پیشرو است. این در حالی است که آمریکا در زمینه تعداد مقالات کیفی منتشر شده و ارائه شده در کنفرانس‌ها بسیار بهتر از چین عمل کرده است. بنابراین، گرچه پرجمعیت‌ترین کشور جهان به عنوان یک ابرقدرت هوش مصنوعی شناخته می‌شود، سرمایه‌گذاران این کشور نباید تصور کنند که در جایگاهی دست‌نیافتنی قرار دارند و یا آمریکا بسیار ضعیفتر از آن‌هاست. هر دوی این کشور‌ها شناخت درستی از قدرت رقیب خود دارند و امکان دارد اقدامات آن‌ها که ناشی از تفکرات و محاسبات اشتباهشان است، منجر به شروع درگیری و جنگ سرد شود.

در حقیقت، تخصص چین در زمینه هوش مصنوعی تا حدودی محدود است. هوش مصنوعی دارای زیر شاخه‌های متعددی از جمله آموزش به ماشین، رباتیک، پردازش زبان طبیعی و دید رایانه‌ای است. آمریکا در تمام این زیرشاخه‌ها ابزار‌آلات آزمایش شده‌ای دارد که در سرتاسر جهان مستقر شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما چین تنها در زمینه دید رایانه‌ای برتر است و این قابلیت به پکن اجازه می‌دهد قدرت نظارتی خود بر وضعیت موجود را تقویت کند.

بر اساس داده‌های منتشر شده در مقاله‌ مایکروسافت آکادمیک گراف که توسط رسانه چینی Sixth Tone تجزیه و تحلیل شده، بیش از نیمی از مقالات دانشگاهی سال گذشته در زمینه دید رایانه‌ای، نظارت و تشخیص الگو‌ها توسط تیم‌های چینی منتشر شده است. از طرفی، این کشور در مقایسه با آمریکا، انگلیس، آلمان و هند، تنها بخش کوچکی از مقالات مرتبط با یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی، و علم رباتیک را به خود اختصاص داده است.

در عین حال، بخش زیادی از درآمد شرکت‌های فعال در زمینه دید رایانه‌ای به دولت‌ها و تمایل آن‌ها برای نظارت بر مردم مرتبط است. کمپانی Rival Megvii Technology Ltd که در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح سنس‌تایم در هنگ کنگ است، تقریباً نیمی از درآمد پروژه خود در 6 ماه اول سال را از کسب و کار «شهر هوشمند» به دست آورده است. برنامه‌های قبلی این شرکت نیز عمدتاً بر بودجه دریافتی از دولت‌های محلی متکی بوده است. این پروژه‌ها عمدتاً شامل نصب و راه‌اندازی دوربین و حسگر در نقاط مختلف شهر، برای ردیابی افراد و وسایل نقلیه، و سپس دنبال کردن آن‌ها توسط برنامه‌های رباتیک است.

فناوری هوش مصنوعی در آمریکا کاربردهای بسیار بیشتری دارد. این کشور در زمینه یادگیری ماشینی پیشرو است. این علم شاخه‌ای از هوش مصنوعی است، که از داده‌ها و الگوریتم‌ها برای یادگیری و بهبود دقت اطلاعات استفاده می‌کند. بیشتر الگوهای مورد قبول جهان در این زمینه توسط شرکت‌هایی مثل گوگل، آلفابت و فیسبوک و همچنین دانشگاه‌های کالیفرنیا و برکلی در آمریکا توسعه یافته‌اند. بهترین موتور‌های پردازش زبان طبیعی، که برای درک، پردازش و تجزیه و تحلیل متن نوشته شده استفاده می‌شوند نیز توسط غول‌های تکنولوژی آمریکایی همچون آمازون، گوگل و اینترنشنال بیزنس ماشینز ساخته شده است.

همچنین از این ابزار در سراسر جهان، برای تشخیص صدا در بلندگو‌های هوشمند، اجرای چت رباتیک در خدمت‌رسانی به مشتریان، بهبود ترجمه و نتایج جستجو‌های صوتی، و همچنین تشخیص تقلب در صنعت مالی استفاده می‌شود. قدرت واقعی این ابزارها در مصارف تجاری آن‌ها نهفته است.

شیوع بیماری کرونا، که زنجیره‌های تأمین کالا و مدل‌های تجاری را تحت تأثیر قرار داده، ممکن است همان انگیزه مورد نیاز چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت هوش مصنوعی باشد. استارتاپ‌هایی مانند Aubo Robotics Technology Co، که سلاح‌های صنعتی تولید می‌کند و UBTech Robotics Inc، که توسعه‌دهنده ربات‌های انسان نما است، می‌توانند به اندازه برترین کمپانی‌های حوزه تشخیص چهره همچون SenseTime و Megvii برای اهداف ملی پکن مهم باشند.