loader image

جستجو

ایران-و-ونزوئلا

روزنامه الگمینر: جزییات توافق نفتی ایران و ونزوئلا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه« الگمینر» در یادداشت تازه خود با اشاره به قرارداد کلیدی مبادله نفت سنگین بین ایران و ونزوئلا، نوشت که این می‌تواند نقض تحریم‌های آمریکا توسط این دو کشور باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه الگمینر در یادداشت تازه خود نوشت: ونزوئلا با یک قرارداد کلیدی مبادله نفت سنگین خود با میعانات ایرانی موافقت کرده است که می‌تواند از آن برای بهبود کیفیت نفت خام خود مانند قیر استفاده کند. به گفته منابع، در حالی که ونزوئلا به دنبال افزایش صادرات نفت خود در برابر تحریم‌های آمریکا است، توافق بین شرکت‌های دولتی «پترولئوس دی ونزوئلا» و« شرکت ملی نفت ایران» همکاری بین دو کشور ضد‌آمریکایی را تقویت می‌کند.یکی از افراد گفت که قرارداد مبادله در مرحله اول به مدت شش ماه برنامه‌ریزی شده است، اما می‌تواند تمدید شود. رویترز نتوانست سایر جزئیات این پیمان را فوراً مشخص کند.

وزارتخانه‌های نفت ونزوئلا و ایران به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.بر اساس ایمیل وزارت خزانه‌داری به رویترز، این قرارداد می‌تواند نقض تحریم‌های آمریکا علیه هر دو کشور تلقی شود.

برنامه‌های تحریم‌های آمریکا نه تنها آمریکایی‌ها را از تجارت با بخش‌های نفتی ایران و ونزوئلا منع می‌کند، بلکه تهدید می‌کند که علیه هر شخص یا نهاد غیر آمریکایی که با شرکت‌های نفتی هر دو کشور معامله می‌کند، «تحریم‌های ثانویه» اعمال می‌کند.تحریم‌های ثانویه می‌تواند طیف وسیعی از مجازات‌ها علیه افراد موردنظر را شامل شود، از جمله قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا و جریمه یا مسدود کردن دارایی‌ها توسط این کشور.وزارت خزانه‌داری در پاسخ به سوالی در مورد این معامله گفت: «هرگونه معامله با شرکت ملی نفت ایران توسط افراد غیرآمریکایی عموماً مشمول تحریم‌های ثانویه است.» وی همچنین گفت که برای اعمال تحریم علیه هر شخصی که مصمم به فعالیت در بخش نفت اقتصاد ونزوئلا باشد اختیار خود را حفظ می‌کند، اما به طور خاص به این موضوع که آیا توافق فعلی نقض تحریم‌ها تلقی می‌شود، اشاره‌ای نکرد.

دولت دونالد ترامپ در سال گذشته محموله‌های سوخت ایران را در دریا به مقصد ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها توقیف کرد، اما بایدن چنین اقدامی‌ نکرده است.

در واشنگتن، یک منبع مطلع از موضوع گفت که توافق بین ونزوئلا و ایران در ماه‌های اخیر به عنوان نقض احتمالی تحریم‌ها در بررسی مقامات دولت آمریکا قرار گرفته است و آنها می‌خواهند ببینند که این کار از نظر عملی تا کجا پیش خواهد رفت.به گفته این منبع، مقامات آمریکایی نگران هستند که محموله‌های رقیق کننده ایران به نیکولاس مادورو کمک مالی بیشتری کند.تحریم‌ها علیه هر دو کشور، فروش نفت آنها را در سال‌های اخیر محدود کرده است و باعث شده است که شرکت ملی نفت ایران از ونزوئلا حمایت کند.

وزیران خارجه ونزوئلا و ایران روز چهارشنبه در نشستی در مجمع عمومی ‌سازمان ملل متحد در نیویورک، علیرغم تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از آن، تعهد خود را به تقویت تجارت دو جانبه اعلام کردند.تشدید تحریم‌های ترامپ در سال گذشته منجر به کاهش 38 درصدی صادرات نفت ونزوئلا به پایین ترین سطح خود در 77 سال گذشته شد و منابع واردات سوخت را محدود کرد و کمبود بنزین را در این کشور ​​بدتر کرد.

قرارداد مبادله می‌تواند منبع مداوم میعانات را برای« پترولئوس دی ونزوئلا» فراهم کند، که برای کاهش تولید نفت سنگین اضافی از کمربند اورینوکو، بزرگترین منطقه تولید کننده آن، نیاز دارد. در مقابل، ایران محموله‌های نفت سنگین ونزوئلا را که می‌تواند در آسیا به بازار عرضه کند، دریافت می‌کند.

«پترولئوس دی ونزوئلا»مبادله نفت را برای به حداقل رساندن پرداخت‌های نقدی افزایش داده است زیرا وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در سال 2019 مانع استفاده این شرکت از دلار آمریکا شد. واشنگتن همچنین شرکت‌های خارجی را به دلیل دریافت یا حمل نفت ونزوئلا تحریم کرده است.از سال گذشته، « پترولئوس دی ونزوئلا»دو محموله میعانات گازی ایرانی را در معاملات مبادله‌ای وارد کرده است تا نیازهای خاص رقیق‌کننده‌ها را برآورده کند و همچنین سوخت جت ونزوئلا را با بنزین ایرانی مبادله کرده است.

مقامات دولت آمریکا تاکید کرده‌اند که قصد ندارند تحریم‌ها علیه ونزوئلا را کاهش دهند مگر اینکه مادورو قدم‌های قطعی در جهت برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه بردارد.