loader image

جستجو

توافق هسته ای ایران و جهان

روزنامه نشنال: افزایش آمادگی برای احیای توافق هسته‌ای ایران در قدرت‌های جهانی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال» در یادداشت تازه خود نوشت: به‌نظر می‌رسد که آمادگی برای احیای توافق هسته‌ای ایران در قدرت‌های جهانی شکل گرفته و با توجه به تلطیف رویکرد آمریکا و اروپا، کشورهای منطقه شروع به تغییر موضع خود کرده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «راغده درغام» نوشت: لحن سخنرانی‌های رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل و در حاشیه آن، نشان می‌دهد که آمادگی‌ها برای احیای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی به سرعت افزایش یافته است.

با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر از سرگیری مذاکرات در وین تا دو هفته دیگر، روندی برای رفع هرگونه موانع بر سر مسئله هسته ای از جمله لغو همه تحریم‌های مهم علیه ایران در حال انجام است. ایده‌هایی نیز برای رسیدگی به برنامه موشکی بالستیک تهران مورد بحث است. تهران در حال توافق بر سر محدود کردن برنامه موشکی دوربرد خود است، در حالی که به این کشور اجازه داده شده که موشک‌های خود با برد کم و متوسط را برای پروژه‌های بسیار مهم منطقه‌ای حفظ دارد.

با توجه به اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ظاهراً مایلند به ایران اجازه دهند این پروژه‌ها را دنبال کند، کشورهای منطقه شروع به تغییر موضع خود کرده‌اند.

ممکن است دولت اسد در سوریه، به دلیل تلاش‌های روسیه، آمریکا، اروپا و کشور‌های عربی برای پایان دادن به جنگ داخلی 10 ساله این کشور، یکی از بزرگترین بهره برداران از این توافق باشد. به نظر می‌رسد فقط ترکیه نظری متفاوت با دیگران داشته باشد، که دلیل آن نیز اصرار روسیه بر خروج آنکارا از سوریه است.

اظهارات اخیر «برهم صالح» -رئیس جمهور عراق- در شورای روابط خارجی نیویورک نیز قابل توجه است.

وی گفت که آمریکا و روسیه درباره همکاری در سوریه صحبت می‌کنند. آقای صالح با اشاره به تلاش‌های چندین ساله غرب و متحدان منطقه‌ای آن برای برکناری رژیم اسد از قدرت، گفت که جامعه بین المللی «باید این شجاعت را داشته باشد که اعتراف کند سیاست کنونی به طور کامل شکست خورده است. با اینکه شما هزاران و هزاران شبه نظامی دارید [که] مسلح و [متعلق به] القاعده و داعش هستند، دولت اسد همچنان پابرجاست».