loader image

جستجو

پنتاگون (1)

روزنامه چاینا دیلی: شایعه‌پراکنی‌های پنتاگون برای توجیه سیاست تهاجمی هسته‌ای آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «چاینا دیلی» در یادداشت تازه خود، ادعای پنتاگون در مورد گسترش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای چین را هدفمند خواند‌ و آن را سیاستی جهت منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از تقویت توانایی‌های حمله هسته‌ای آمریکا دانست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه چاینا دیلی در یادداشت تازه نوشت: گزارشی که هفته گذشته توسط وزارت دفاع آمریکا در مورد توسعه نظامی‌ چین منتشر شد و ادعا می‌کند این کشور در حال افزایش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود بسیار سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، است و این مسئله شکاف را با آمریکا کاهش می‌دهد، صرفاً یک حدس و گمان مغرضانه است.

این ادعاها توسط چین تقبیح شده است، زیرا این ادعاها مبتنی بر واقعیات نیست و هدف آن‌ها گمراه کردن جامعه بین‌المللی و منحرف کردن توجهات از تقویت توانایی‌های حمله هسته‌ای آمریکاست. همه می‌دانند که آمریکا در حال حاضر دارای بزرگترین و پیشرفته‌ترین زرادخانه هسته‌ای در جهان است که این کشور را به بزرگترین تهدید هسته‌ای تبدیل می‌کند. آمار اتاق‌های فکر بین‌المللی نشان می‌دهد که تا اوایل سال 2021، آمریکا دارای 5550 کلاهک هسته‌ای بوده است.

اما حتی آن زرادخانه بسیار مخرب نیز کافی نیست. با اتخاذ یک استراتژی جهانی تهاجمی ‌فزاینده توسط تنها ابرقدرت جهان، تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌شود تا این کشور «سه‌گانه هسته‌ای» خود  نیروهای هسته‌ای خود در خشکی، دریا و آسمان  را ارتقا دهد. این کشور نه تنها سلاح‌های هسته‌ای کم بازده تولید کرده است، بلکه تحقیق و توسعه موشک‌های بالستیک میان‌برد مستقر در زمین را از سر گرفته و به دنبال استقرار آن‌ها در اروپا و آسیا-اقیانوسیه بوده است.

بدتر از آن، آمریکا آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را کاهش داده و به طور یکجانبه از معاهدات کلیدی خلع سلاح هسته‌ای بین‌المللی از جمله معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد خارج شده است و برای خدمت به اهداف استراتژیک جهانی خود، اتحاد نظامی‌جدید آنگلوساکسون را با بریتانیا و استرالیا صرفاً با هدف مهار چین تشکیل داده است.

در مقابل، چین به استراتژی هسته‌ای دفاع از خود پایبند است و نیروهای هسته‌ای این کشور همیشه در حداقل سطح مورد نیاز برای حفظ امنیت ملی نگه داشته می‌شوند. این کشور به سیاست عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در هر زمان و تحت هر شرایطی متعهد است و به وضوح و بدون قید و شرط متعهد می‌شود که هرگز از این سلاح‌ها علیه کشورها و مناطق عاری از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.