loader image

جستجو

This undated photograph released by the Ukrainian military's Strategic Communications Directorate shows the wreckage of what Kyiv has described as an Iranian Shahed drone downed near Kupiansk, Ukraine. Ukraine's military claimed Tuesday, Sept. 13, 2022, for the first time that it encountered an Iranian-supplied suicide drone used by Russia on the battlefield, showing the deepening ties between Moscow and Tehran as the Islamic Republic's tattered nuclear deal with world powers hangs in the balance. (Ukrainian military's Strategic Communications Directorate via AP)

فوربز:
روسیه از پهپادهای تهاجمی ایران در اوکراین استفاده می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فوربز» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به گزارش ماه جولای کاخ سفید مبنی بر اینکه مسکو در حال دستیابی به صدها پهپاد نظامی ایران است،‌ نوشت: روسیه از پهپادهای تهاجمی ایران در اوکراین استفاده می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فوربز در گزارش تازه خود به‌قلم «دیوید همبلینگ» خبر داد: تصاویری از اوکراین، اولین شواهد استفاده از پهپادهای ساخت ایران مورد استفاده روسیه را ارائه می‌دهد.

به نظر می‌رسد این تصاویر که توسط یک افسر اوکراینی گرفته شده و در توییتر منتشر شده است، بقایای مهمات سرگردان شاهد-136 یا پهپاد کامیکازه را نشان می‌دهد که توسط نیروهای اوکراینی در مجاورت کوپیانسک، استان خارکیف سرنگون شده است.

مهمات سرگردان با موشک‌های کروز تفاوت دارند زیرا می‌توانند به جای برنامه‌ریزی قبل از پرتاب، در اطراف به دنبال اهداف پرواز کنند و با سرعت نسبتاً کم حرکت کنند. شاهد-136 با سرعتی در حدود 120 مایل در ساعت پرواز می‌کند. برخی می‌توانند در صورت پیدا نکردن هدف به پایگاه بازگردند، البته این پهپاد خیر.

در ماه جولای، کاخ سفید اعلام کرد که روسیه در حال دستیابی به صدها پهپاد نظامی از ایران است. ایران در 40 سال گذشته صنعت پهپادهای نظامی قابل‌توجهی را توسعه داده است.

با جلوگیری از واردات فناوری نظامی، آن‌ها توانایی قابل‌توجهی را ایجاد کرده‌اند و انواع بسیار متنوعی از انواع مختلف را تولید می‌کنند. ایران پهپادهای خود را به ویژه برای پیشبرد اهداف خود صادر کرده است،

مانند تأمین پهپادهای حزب‌الله برای حمله به اسرائیل و مسلح کردن حوثی‌ها به این فناوری برای ضربه زدن به عربستان.

اطلاعات کمی در مورد شاهد-136 وجود دارد. این پهپاد توسط صنایع هوانوردی شاهد تولید می‌شود که سابقه طولانی در توسعه پهپادها دارد.

این مهمات پتانسیل حمله به اهداف دقیق از برد دور را به همراه دارد، قابلیتی که روسیه به آن نیاز فوری دارد.

به گفته ایرانی‌ها، شاهد-136 بسیار دقیق است. ویدیوهای آن‌ها نشان می‌دهد که چندین هدف را با دقت بالا مورد اصابت قرار می‌دهد.

در حالی که برخی از قابلیت ازدحام شاهد-136 استفاده کرده‌اند، هیچ مدرکی مبنی بر فناوری ازدحام واقعی وجود ندارد که به پهپادها اجازه می‌دهد به عنوان یک تیم هماهنگ با هم کار کنند.

سایر مشتریان ایران ممکن است قبلاً شاهد-136 را وارد عمل کرده باشند. تحلیلگران آمریکایی لاشه‌های کشف شده پس از برخورد یک پهپاد به نفتکش مرسر استریت در سال 2021 را شناسایی کردند. در سال 2019 برخی شاهد-136 را «قاتل آرامکو»  خواندند.

این مهمات جدید ایران تهدیدی بالقوه برای مراکز فرماندهی، توپخانه، پدافند هوایی، لجستیک و سایر اهداف نظامی اوکراین و همچنین زیرساخت‌های غیرنظامی است.

زمان آن رسیده است که صادرات سیستم‌های پدافند هوایی به اوکراین را افزایش دهیم.