loader image

جستجو

Russia has confused the West by reclaiming its oil wealth

وال استریت ژورنال:
روسیه با بازپس‌گیری ثروت نفتی‌ خود غرب را سردرگم کرده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت:‌ روسیه حتی با وجود کاهش صادرات نفت در سال جاری باز به طور متوسط 20 میلیارد دلار درآمد ماهانه داشته و تلاش می‌کند تا هم‌چنان به‌عنوان عرضه‌کننده درجه یک نفت باقی بماند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشتی به‌قلم «جو والاس» «آنا هیرتنشتاین» نوشت:  افزایش تقاضا در برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان باعث شده تا «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- در نبرد انرژی دست برتر را داشته باشد.

این موضوع بر جنگ در اوکراین سایه انداخته و تلاش غرب را برای فلج کردن اقتصاد روسیه از طریق تحریم‌ها مخدوش می‌کند.

روسیه قبل از جنگ 40 درصد از گاز مورد نیاز اروپا را تامین می‌کرد. روسیه از شروع جنگ به این سو جریان گاز به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم و سایر مجاری را کاهش داده و قیمت‌ها را بالاتر می‌برد و بر خانوارها و مشاغل اروپایی فشار وارد می‌کند.

درآمد نفتی این وضعیت را تشدید کرده است. «الینا ریباکوف» -معاون اقتصاددان ارشد در موسسه مالی بین‌المللی- گفت: «روسیه در پول نقد شنا می‌کند.»

او گفت مسکو در جولای امسال 97 میلیارد دلار از طریق فروش نفت و گاز درآمد داشته و درآمد آن از نفت، حدود 74 میلیارد دلار بوده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این کشور در ماه جولای روزانه 7.4 میلیون بشکه نفت‌خام و محصولاتی نظیر گازوئیل و بنزین صادر کرده که نسبت به ابتدای سال، فقط 600 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

روسیه حتی با وجود کاهش صادرات نفت در سال جاری باز به طور متوسط 20 میلیارد دلار درآمد ماهانه داشته، در حالی که میانگین درآمد ماهانه‌اش در سال 2021، حدود 14.6 میلیارد دلار بود و تازه این زمانی بود که اقتصادها در حال بهبودی از سقوط ناشی از همه‌گیری بودند. داده‌های شرکت ردیابی کشتی‌ها به نام ورتکس نشان می‌دهد که محموله‌ها در ماه آگوست دوباره افزایش یافته‌اند.

قیمت نفت در هفته‌های اول جنگ از مرز 130 دلار در هر بشکه گذشت و در هفته‌های اخیر به حدود 100 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

این نزول قیمت باعث کاهش قیمت‌ها در پمپ‌ بنزین‌های آمریکا و اروپا شده، هر چند که هنوز هم نسبت به یک سال پیش بالاتر است.

بسیاری از موسسات غربی از جمله بانک‌ها و مراکز تجاری فراتر از میزان مقرر در قانون عمل کرده‌اند و گفته‌اند که هرگونه تراکنش مربوط به نفت روسیه را یا کاهش می‌دهند و یا متوقف می‌کنند.

هند اکنون بهترین مشتری روسیه شده است. شرکت‌های این کشور به دستور دولت و فقط طی چند هفته بعد از حمله به اوکراین، واردات تقریبا صفر نفت روسیه را به تقریبا 1 میلیون بشکه در روز رساندند. روسیه تلاش می‌کند تا هم‌چنان به‌عنوان عرضه‌کننده درجه یک نفت باقی بماند.