loader image

جستجو

Russia does not abandon sanctions

فارن پالیسی:
روسیه تحریم‌ها را کنار نمی‌گذارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اینکه روسیه تحریم‌ها را کنار نمی‌گذارد،‌نوشت: تمام تجارت روسیه تحریم نیست و تنها آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از متحدان آن‌ها روسیه را تحریم می‌کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مطلب تازه خود به‌قلم «آگاته دمارایس» نوشت: با خواندن گزارش‌های رسانه‌ها، می‌توان این تصور را داشت که مسکو به‌راحتی تحریم‌های غرب را دور می‌زند.

مقالات فراوانی توصیف می‌کنند که چگونه شرکت‌های مبهم در قزاقستان، ترکیه یا امارات محموله‌های فناوری و سایر کالاهای تحریم‌شده را به روسیه ارسال می‌کنند.

آمارهای تجاری همچنین افزایش غیرمعمول محموله‌ها از چندین کشور اتحادیه اروپا به ارمنستان را در سال 2022 نشان می‌دهد که نشان می‌دهد این کشور ممکن است به مرکزی برای تجارت تحریم‌شده تبدیل شده باشد.

1.تمام تجارت روسیه تحریم نیست. تنها آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از متحدان آن‌ها روسیه را تحریم می‌کنند.

این بدان معناست که تنها شرکت‌های غربی باید به تحریم‌ها احترام بگذارند، چه در روابط مستقیم با روسیه و چه در تجارت با کشورهای ثالث.

2.طفره رفتن به قدمت تحریم است. در سال 1806، «ناپلئون بناپارت» امپراتور فرانسه تحریمی را علیه تجارت بریتانیا اعمال کرد: کشتی‌هایی که از بریتانیا می‌آمدند نمی‌توانستند محموله‌ها را در بنادر فرانسه یا بنادر اروپای تحت کنترل فرانسه تخلیه کنند.

انگلیسی‌ها به‌سرعت با آنچه به محاصره قاره‌ای معروف شد سازگار شدند و یکی از اولین نمونه‌های مدرن فرار از تحریم‌ها را ارائه کردند. لندن مسیرهای تجاری را به سمت آمریکا تغییر داد و مسیرهای قاچاق را به اروپای قاره‌ای ایجاد کرد.

3.دور زدن تحریم‌ها برای کشور بزرگی مانند روسیه سخت است. تحریم‌های غرب علیه روسیه جامع است و هم دسترسی مسکو به منابع مالی و هم توانایی آن برای تجارت را هدف قرار می‌دهد.

پس از تهاجم سال 2022 به اوکراین، کشورهای غربی شروع به هدف قرار دادن واردات روسیه از کالاهای با فناوری پیشرفته کردند تا توانایی روسیه برای ساخت تجهیزات نظامی و همچنین صادرات هیدروکربن برای محدود کردن درآمدهای کرملین را محدود کنند.

4.چین توانمند ساز اصلی نیست. چین در دور زدن تحریم‌ها بزرگ نیست. سال گذشته، پکن بیشتر از سال 2021 نفت و گاز از روسیه وارد کرد.

با این حال، این امر به معنای دور زدن تحریم‌ها نبود، زیرا شرکت‌های سراسر جهان در خرید نفت روسیه تا زمانی که قیمت آن کمتر از 60 دلار در هر بشکه باشد، در صورت وجود شرکت‌های کشتیرانی غربی آزاد هستند.

5.روسیه مملو از کالاهای قاچاق با فناوری پیشرفته نیست. واردات فناوری پیشرفته روسیه از چندین اقتصاد غیرتحریمی مانند ارمنستان، ترکیه، قزاقستان و امارات طی سال گذشته افزایش یافته است و به این ایده اعتبار می‌دهد که مسکو به‌راحتی از تحریم‌ها طفره می‌رود.

6.صادرات نفت همچنان یک منطقه نگران‌کننده است. کشورهای غربی از طریق محدودیت در صادرات نفت روسیه به‌دنبال کاهش درآمدهای مسکو هستند.

7.مقابله با فرار از تحریم سخت است. مقابله با فرار از تحریم‌ها مانند ضربات خال است. به‌محض بسته شدن یک روزنه، بازیگران مختلف مشغول ایجاد طرح‌های سودآور دیگر برای دور زدن تحریم‌ها می‌شوند. این بدان معنا نیست که نمی‌توان کاری برای حل این موضوع انجام داد. متقاعد کردن کشورهای ثالث برای عدم چشم‌پوشی از تحریم‌ها اولین گام است.

8.فرار از تحریم‌ها به معنای بی‌نتیجه ماندن تحریم‌ها نیست. در سه‌ماهه اول سال 2023، درآمد مسکو از صادرات نفت 15.6 میلیارد دلار در مقایسه با سه‌ماهه مشابه در سال 2022 کاهش یافت که 29 درصد کاهش داشت.