loader image

جستجو

Russia does not dare to confront NATO!

سی‌ان‌ان:
روسیه جرأت مقابله با ناتو را ندارد!

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارش تازه خود با اشاره به اینکه که پوتین با نگه داشتن عمدی حملات در زیر آستانه درگیری مسلحانه، امیدوار است که اختلافات بیشتری را در ناتو ایجاد کند تاکید کرد: روسیه جرات مقابله با ناتو را ندارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش تازه خود به‌قلم «ایوانا کوتاسوفا» خبر داد: هنگامی که کسی در اوایل این ماه سعی کرد یک گاراژ اتوبوس در پراگ، پایتخت جمهوری چک را به آتش بکشد که البته شکست خورد، آتش‌سوزی ناموفق توجه زیادی را جلب نکرد.

تا اینکه، «پتر فیالا نخست‌وزیر چک» فاش کرد که «بسیار محتمل» است که مسکو پشت آن باشد.

این اتهام باعث نگرانی مقامات امنیتی و دولت‌ها شد زیرا چندین حادثه مشابه در ماه‌های اخیر در سراسر اروپا رخ داده است.

«موزه سرگرمی» در ریگا در ماه فوریه هدف حمله آتش‌سوزی قرار گرفت. یک انبار لندن در ماه مارس سوخت و یک مرکز خرید در ورشو در ماه می در آتش سوخت.

پلیس آلمان چندین نفر را مظنون به برنامه‌ریزی برای انفجار و آتش‌سوزی در ماه آوریل دستگیر کرد و مقامات فرانسوی پس از بازداشت یک سازنده بمب که در اوایل ماه جاری در یک انفجار ناموفق زخمی شده بود، تحقیقات ضد تروریستی را آغاز کردند.

چندین حمله هکری و حوادث جاسوسی در کشورهای مختلف اروپایی گزارش شده است.

در همان زمان، اتحادیه اروپا روسیه و بلاروس را متهم کرده است که با فشار دادن پناه‌جویان از کشورهای ثالث به سمت مرزهای خود، مهاجرت را تسلیحاتی می‌کنند.

چندین حمله مشکوک نیز علیه افراد صورت گرفته است: یک سرباز فراری روسی در اسپانیا به ضرب گلوله کشته شد و یک چهره مخالف تبعید‌شده در لیتوانی به طرز وحشیانه‌ای با چکش مورد حمله قرار گرفت.

حملات به ظاهر تصادفی یک چیز مشترک دارند: به گفته مقامات محلی، همه آن‌ها به روسیه مرتبط هستند و در حالی که ممکن است در انزوا جزئی به نظر برسند، اما مجموع این حوادث همان چیزی است که کارشناسان امنیتی می‌گویند جنگ ترکیبی روسیه علیه غرب است.

ما توسط چیزی تهدید می‌شویم که یک حمله نظامی تمام‌عیار نیست که این تهدیدات ترکیبی است.

همه‌چیز از مداخله در فرآیندهای سیاسی ما، (تضعیف) اعتماد به نهادهای سیاسی ما، اطلاعات نادرست، حملات سایبری و خرابکاری شروع می‌شود.

راد تورنتون، مدرس ارشد مطالعات دفاعی در کالج کینگ لندن، گفت که یک الگوی حملات مرتبط با روسیه وجود دارد. وی گفت: در چند ماه گذشته قطعاً افزایشی در این نوع خاص از عملیات وجود داشته است.

مسکو مسئولیت هیچ یک از این حملات را بر عهده نگرفته و به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

اما ولادیمیر پوتین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به صراحت گفته است که جنگ در اوکراین را بخشی از درگیری گسترده‌تر با ناتو می‌داند و حکومت او دولت در کی‌یف را صرفاً نیروی نیابتی غرب می‌داند و با هر افزایش کمک‌های غرب به اوکراین چه از طریق تحویل سلاح‌های جدید، یا اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، کرملین حملات خود را افزایش داده است.

تورنتون گفت که روسیه به‌عنوان جایگزینی برای جنگ تمام‌عیار با ناتو به کارزار خرابکاری متوسل می‌شود که برای روسیه فاجعه‌بار خواهد بود.

او گفت: «این امر مدت‌ها بخشی از دکترین نظامی روسیه است که تلاش می‌کند از رویارویی با ناتو در میدان نبرد اجتناب کند، زیرا آن‌ها می‌دانند که در مقابل نیروهای ناتو شکست خواهند خورد». وی افزود: «کاری که آن‌ها انجام می‌دهند انجام فعالیت‌هایی است که زیر آستانه درگیری مسلحانه است، بنابراین آن‌ها واکنش بند 5 را از سوی ناتو تحریک نمی‌کنند.»

تورنتون گفت که روسیه با نگه داشتن عمدی حملات در زیر آستانه درگیری مسلحانه، امیدوار است که اختلافات بیشتری را در ناتو ایجاد کند، زیرا هیچ طرح روشنی در مورد چگونگی عمل وجود ندارد.

نیکول ولکوف، محقق روسیه در موسسه مطالعات جنگ مستقر در آمریکا، گفت که هدف اصلی روسیه در حال حاضر مختل کردن جریان کمک‌های نظامی غرب به اوکراین است.

او گفت: «این عملیات ترکیبی بخشی از تلاش‌های جنگی روسیه برای تضعیف عزم غرب برای حمایت از اوکراین و تضعیف وحدت در غرب است.»

او به سی‌ان‌ان گفت: «روسیه از قبل از جنگ، این عملیات‌های ترکیبی را علیه ناتو، غرب، اتحادیه اروپا، همراه با تلاش‌هایش برای بهبود توانایی‌های نظامی متعارف خود برای درگیری احتمالی آینده با ناتو انجام می‌دهد.»

بیشتر حملاتی که تاکنون کشف شده‌اند، نسبتاً جزئی بوده‌اند و نشان می‌دهد که هدف روسیه به اندازه ترساندن مردم محلی، ایجاد بزرگ‌ترین آسیب ممکن نیست.

محققان می‌گویند بسیاری از این حملات با یک کارزار اطلاعات نادرست همراه است که برای منحرف کردن سرزنش از روسیه طراحی‌شده است.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط گروهی از فعالان داوطلب که کارزار‌‌های اطلاعات نادرست را که در اینترنت چک منتشر می‌شود، نظارت، تجزیه و تحلیل و مبارزه می‌کنند، این همان چیزی است که پس از آتش‌سوزی نافرجام در پراگ اتفاق افتاد.

این گروه گفت که کارزار‌‌های اطلاعات نادرستی که تحت نظارت آن‌ها قرار دارد، سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن این حملات و بی‌اعتبار ساختن دولت چک داشتند.

یک روایت به‌دنبال این بود که اتهام فیالا مبنی بر اینکه روسیه در پشت آتش‌سوزی قرار دارد به‌عنوان تلاشی برای منحرف کردن تمرکز از نمایش ضعیف دولت در انتخابات پارلمان اروپا به تصویر بکشد. دیگران حقایق را مسخره کردند و گفتند که این حمله «فقط» روی چند اتوبوس تأثیر گذاشته است.