loader image

جستجو

Russian President Vladimir Putin and Chinese President Xi Jinping stand during the signing of a gas deal in Shanghai, May 21, 2014. China and Russia agreed to a major 30-year natural gas deal Wednesday that would send gas from Siberia by pipeline to China, according to the China National Petroleum Corporation. (Alexei Druzhinin/RIA Novosti/Pool via The New York Times) -- FOR EDITORIAL USE ONLY. --

بیزینس اینسایدر:
روسیه و چین در آستانه یک اتحاد نظامی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

پایگاه خبری«بیزینس اینسایدر» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه روسیه و چین در آستانه یک اتحاد نظامی هستند، نوشت: چین در تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین حمایت اقتصادی و دیپلماتیک حیاتی ارائه کرده است، در حالی که آمریکا میلیاردها دلار به کی‌یف کمک کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» در مطلب تازه خود به‌قلم «تام پورتر» نوشت: برای چندین دهه، قدرت نظامی آمریکا بی رقیب بود.  پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، آمریکا تنها ابرقدرت نظامی جهان بود که نیروهایش در سراسر جهان برای دفاع از متحدان و جلوگیری از تجاوز مستقر شدند.

اما با نزدیک شدن به پایان سال 2023، درگیری‌ها در سراسر جهان شعله‌ور می‌شود و روسیه و چین در جاه‌طلبی مشترک خود برای سرنگونی آمریکا ‌به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت جهان، ‌‌‌‌‌‌به‌طور فزاینده‌ای تهاجمی می‌شوند.

به گفته تحلیل‌گران، «شی جین پینگ» از چین و «ولادیمیر پوتین» از روسیه رهبران مستبد آن دو کشور، ‌به‌دنبال سوء استفاده از بی‌ثباتی جهانی برای آسیب رساندن به آمریکا و متحدانش هستند و به تشکیل یک اتحاد نظامی نزدیک می‌شوند که بزرگ‌ترین تهدیدی است که آمریکا برای دهه‌ها با آن مواجه شده است.

در درگیری‌های سراسر جهان، رقابت بین آمریکا و مشارکت روسیه و چین در حال انجام است.

چین در تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین حمایت اقتصادی و دیپلماتیک حیاتی ارائه کرده است، در حالی که آمریکا میلیاردها دلار به کی‌یف کمک کرده است.

در غرب‌آسیا، روسیه و چین با ایران همسو شده و از حملات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به غزه برای نابودی گروه تروریستی حماس مورد حمایت تهران انتقاد کرده‌اند.

در همین حال، آمریکا به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) کمک نظامی و حمایت دیپلماتیک ارائه کرده است.

کارشناسان می‌گویند چین به احتمال زیاد نتیجه جنگ اوکراین را با دقت دنبال می‌کند تا نشانه‌هایی از واکنش جهان در صورت اقدام به برنامه‌هایی برای به دست گرفتن کنترل تایوان نشان دهد.

در طول جنگ سرد، پنتاگون برنامه‌ریزی کرد که بتواند یک جنگ بزرگ و دو جنگ کوچک‌تر را ‌‌‌‌‌‌به‌طور هم‌زمان انجام دهد؛ اما در مواجهه با تهدیدات در حال تغییر، استراتژی خود را تغییر داد تا بتواند در یک جنگ بزرگ بجنگد و از حملات دیگر جلوگیری کند.

کمیته‌‌ی کنگره در مورد وضعیت استراتژیک آمریکا در ماه اکتبر گفت که آمریکا اکنون با تهدیدهایی «‌‌‌‌‌‌به‌طور اساسی متفاوت از هر چیزی که در گذشته تجربه شده است، حتی در تاریک‌ترین روزهای جنگ سرد» به دلیل ظهور چین و روسیه مواجه است.

این کمیته از پنتاگون خواست تا در برنامه‌های خود تجدید نظر کند تا برای احتمال جنگ هم‌زمان با چین و روسیه آماده باشد.

برخی از کارشناسان همچنان نسبت به ثبات اتحاد روسیه و چین تردید دارند و به تنش‌های طولانی‌‌‌‌‌‌مدت بین قدرت‌ها و تمایل چین برای حفظ روابط قوی با بازارهای پرسود غربی اشاره می‌کنند.

اما احتمال انعقاد پیمان نظامی بین رهبران اقتدارگرا یکی از مواردی است که به گفته کارشناسان، آمریکا باید خود را برای آن آماده کند.

جاناثان وارد، مدیرعامل گروه اطلس گفت: «متحدین جهانی آمریکا به دلیل ظرفیت آن برای خنثی کردن تهدید ناشی از ابرقدرت‌های رقیب بسیار مهم هستند، ‌به‌ویژه در اروپا، آن‌ها باید فوراً گام بردارند و ظرفیت نظامی خود را افزایش دهند.»

وارد گفت: «آمریکا همچنان می‌تواند هر دو تهدید را مدیریت کند، اما این امر مستلزم افزایش ‌‌‌‌‌‌قابل‌توجهی در تقسیم مسئولیت است، ‌به‌ویژه در میان متحدان اروپایی که اکنون پیامدهای واقعی «هماهنگی» ژئوپلیتیک روسیه و چین از زمان حمله به اوکراین را دیده‌اند.»