loader image

جستجو

What will be the process of cooperation between Türkiye and Hezbollah

نشنال اینترست:
روند همکاری ترکیه با حزب‌الله چگونه خواهد بود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» نوشت: اگر یک درگیری نظامی مستقیم بین دولت یهود و لبنان رخ دهد، آنکارا احتمالاً از این مسئله به‌عنوان فرصتی برای تضعیف اسرائیل استفاده خواهد کرد.

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در مطلب تازه خود به‌قلم «سینان جدی » نوشت: انتظار می‌رود که ترکیه نقش مهمی در هرگونه درگیری احتمالی بین اسرائیل و لبنان ایفا کند.

آنکارا به‌طور سنتی بر محدود کردن نفوذ منطقه‌ای تهران متمرکز بوده و لبنان نمونه بارز آن است.

اگر یک درگیری نظامی مستقیم بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و لبنان رخ دهد، آنکارا احتمالاً از این مسئله به‌عنوان فرصتی برای تضعیف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) استفاده خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان از زمان حملات تروریستی 7 اکتبر، موضعی قاطعانه علیه اسرائیل اتخاذ کرده است.

در روز 25 ژوئن، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، به قبرس در مورد حمایت مداوم این کشور اتحادیه اروپا از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هشدار داد و آن را متهم کرد که به‌عنوان «مرکز عملیات اسرائیل» عمل می‌کند.

فیدان از قبرس خواست از حمایت از جنگ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه حماس خودداری کند، زیرا او معتقد است که می‌تواند به یک قدمی قبرس برسد.

اقدامات گذشته ترکیه ممکن است بینشی از موضع این کشور در قبال حزب‌الله ارائه دهد.

آنکارا به منافع منطقه‌ای حزب‌الله یا ایران علاقه ندارد، بلکه به تضعیف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علاقه‌مند بوده و ممکن است با هر گروه یا قدرتی برای رسیدن به این هدف همکاری کند.

از زمان حملات 7 اکتبر، اردوغان علناً اعلام کرده است که جهان اسلام باید علیه حملات اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در فلسطین متحد شود.

یکی از ایده‌های احتمالی مبنی بر اینکه ترکیه ممکن است در روزهای آینده پیشنهادی ارائه دهد، کمک نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفیل) و قرار دادن آن‌ها در امتداد مرز اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و لبنان به‌عنوان حائل است. این امر باعث می‌شود اسرائیل از شلیک به سربازان ترکیه خودداری کند.

واشنگتن هم‌اکنون نسبت به درگیری گسترده‌تر در منطقه محتاط است.

«ژنرال چارلز براون» -رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا- حتی به اورشلیم اطلاع داده که آمریکا تمایلی به ارائه کمک نظامی به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در مورد جنگ با لبنان ندارد.

از سوی دیگر، امید بستن به ترکیه برای حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای ممکن است به یک رویا تبدیل شود.

باید به خاطر داشت که هدف آنکارا جلوگیری از جنگ یا دستیابی به آتش‌بس در غزه نیست. این کشور علاقه‌مند به تسهیل شکست و تحقیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در صحنه جهانی است.