loader image

جستجو

Unveiling the emergency plan to reduce costs

تایمز اسرائیل:
رونمایی از برنامه اضطراری کاهش هزینه‌ها

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «تایمز اسراییل» در یادداشت خود به بررسی رونمایی از برنامه اضطراری کاهش هزینه‌ها، پرداخت و اعلام کرد: افزایش قیمت برنامه‌ریزی‌شده آب که قرار بوده ۳.۵ درصد باشد را تنها 1 درصد افزایش می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، روزنامه تایمز اسراییل در یادداشت خود اعلام کرد: «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر- و «اسموتریچ» -وزیر دارایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) طرح اضطراری دولت برای مقابله با هزینه‌های بالای زندگی را اعلام کردند و قول دادند افزایش قیمت هزینه‌‌های اساسی مانند آب و برق، سوخت و مالیات بر ‌املاک شهرداری را متوقف کنند یا کاهش دهند.

نتانیاهو گفت این گام‌ها هزینه‌های ماهانه هر خانوار در اسرائیل را به‌سرعت کاهش می‌دهد و افزود از آنجایی که این‌ها هزینه‌های اساسی هستند که بر کل اقتصاد تأثیر دارند، کاهش قیمتشان مانند چوب گذاشتن لای چرخ تورم است که در پایان سال ۲۰۲۲ تا ۵.۳ درصد بالا رفت.

نتانیاهو و اسموتریچ به خبرنگاران گفتند طرح چهار مرحله‌‌ای دولت او شامل: نرخ مالیات بر ‌املاک شهرداری را برای یکسال ثابت نگاه می‌‌دارد؛

مالیات غیرمستقیم سوخت را تا پایان ۲۰۲۳، لیتری ۰.۱۰ شکیل کاهش می‌دهد و از آنجایی که قیمت گاز اکتان ‌۹۵ ماهانه از سوی دولت تعیین می‌شود،

افزایش قیمت ۰.۰۹ شکل سوخت در ماه ژانویه را عقب می‌کشد؛

افزایش قیمت ۸.۲ درصد برق در ماه ژانویه را به ۲.۵ درصد کاهش می‌دهد؛
همچنین، افزایش قیمت برنامه‌ریزی‌شده آب که قرار بوده ۳.۵ درصد باشد را تنها 1 درصد افزایش می‌دهد.

این دو که طرح فوق را تدابیر اضطراری نام دادند، قول دادند طرح‌های بیشتر که به بحران مسکن بپردازند و وعده انتخاباتی لیکود مبنی بر آموزش رایگان پیش‌دبستانی و اصلاحاتی در جهت کاهش رقابت، در روند تشکیل بودجه دولتی بجا آورده خواهد شد.

در بحبوحه تورم بالا، سیر صعودی قیمت مسکن، فشارهای کلان ‌اقتصادی و مقابله با هزینه زندگی از اولویت‌های ذهنی رأی‌دهنده اسرائیلی و از وعده‌های مرکزی نتانیاهو و شرکای جناح راستی و مذهبی ائتلاف دولت اوست.

نتانیاهو گفت گرچه این طرح، برنامه جامع تهاجمی نیست، اما ثابت نگاه داشتن قیمت‌های پایه و کاهش سیر صعودی هزینه‌ها شتاب تورم را کاهش خواهد داد و به‌تدریج چرخ را برخواهد گرداند.

شماری از کارخانجات بزرگ اخیرا از سیر صعودی قابل‌توجهی در قیمت‌ها خبر دادند و برای نمونه به افزایش هزینه انرژی اشاره کردند.