loader image

جستجو

زرداخنه هسته ای چین

اندیشکده رند: زرادخانه تسلیحات هسته‌ای آمریکا آماده مقابله با موشک‌های جدید چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «رند» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به کشف صدها سیلوی موشکی در حال ساخت در چین، آمریکا را دارای این آمادگی دانست که بتواند در مقابل این اقدام جدید پکن پاسخگو باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین،‌اندیشکده «رند» در یادداشت تازه خود به‌قلم«ادوارد گِیست» نوشت: کشف صدها سیلو موشکی در حال ساخت جدید در چین موجب استدلال‌هایی شد که نشان می‌دهد آمریکا به سلاح‌های هسته‌ای بیشتری نیاز دارد.

«متیو کرونیگ» -مشاور وزارت دفاع در زمان دولت ترامپ- در مقاله اخیر وال استریت ژورنال پیشنهاد داد که «پنتاگون باید بررسی کند که آیا می تواند شرایط بازدارندگی خود را با تعداد موجودی موجود برآورده کند؟ در غیر این صورت افزایش موشک‌ها ضروری است».

مقامات ارشد ارتش آمریکا نیز زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند. دریاسالار «چارلز ریچارد» که بر زرادخانه هسته‌ای آمریکا به عنوان -فرمانده استراتژیک آمریکا- نظارت می‌کند، گفت: «ما شاهد یک شکست استراتژیک توسط چین هستیم. «فرانک کندال سوم» -وزیر نیروی هوایی- نیز این نگرانی را تکرار کرد و گفت: “اگر آنها به مسیری که به نظر می‌رسد ادامه دهند که منجر به افزایش قابل توجهی موشک بالستیک قاره پیما می‌شود، عملاً توانایی شکست دادن یک قدرت هسته‌ای دیگر را خواهند داشت.

وی افزود: “من مطمئن نیستم که آنها به طور کامل خطرات ناشی از معادلات هسته‌ای جهانی را درک کرده باشند. اما دلیلی وجود ندارد که آمریکا در مورد هر آنچه که ارتش چین در این سیلوها می‌سازد نگران باشد و جایگزین‌های زیادی برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای بیشتر برای مقابله با تهدیدها را دارد. زرادخانه هسته‌ای کنونی آمریکا برای تضمین بازدارندگی حتی در مورد غافلگیری‌هایی مانند این طراحی شده است.

تسلیحات هسته‌ای آمریکا در حال حاضر باید برای مقابله با تهدید ناشی از موشک‌های جدید چینی حتی در فرضیات بسیار بدبینانه کافی باشد. و اگر مقامات آمریکایی در نهایت تصمیم بگیرند که باید سیلوهای چینی را هدف قرار دهند، سلاح‌های غیرهسته‌ای و حسگرهای بازدارندگی بهتری نسبت به ساخت سلاح‌های هسته‌ای اضافی ایجاد می‌کنند.

چیزهای زیادی وجود دارد که ما حتی در مورد سیلوهای چینی نمی‌دانیم. بسیاری از سؤالات اساسی بی‌پاسخ مانده‌اند، از جمله اینکه چه تعداد از آنها ساخته خواهد شد و چه تعداد سلاح در آنها وجود خواهد داشت. میادین سیلو برای اولین بار در ژوئن از طریق تلاش‌های تحلیلگران اطلاعاتی در تصاویر ماهواره‌های تجاری مشاهده شد و مورد توجه عموم قرار گرفتند.

دو مورد اول، در غرب چین، احتمالاً پس از تکمیل، هر کدام 110 تا 120 سیلو خواهند داشت. سایت سوم در داخل مغولستان، ممکن است به یک میدان سیلو مشابه تبدیل شود، اما کوچکتر است و در مراحل اولیه ساخت قرار دارد.

مفسران چینی به نوبه خود این تصور را که هر کدام از این سایتها میدان موشکی هستند را با قاطعیت رد می کنند، و میگویند اینها مزارع بادی هستند. چیزی به عنوان مزارع بادی بسیار دور از ذهن است. اما بهترین سناریوی قابل قبول این است که برخی یا بسیاری از سیلوها باید خالی بمانند. برخی از تحلیلگران بر این باورند که چین در حال ساخت چیزی است که به گونه‌ای طراحی شده که باعث می‌شود پدافند دشمن سخت‌تر بتواند موشک‌ها را هدف بگیرد.

بدترین سناریو این است که هر سیلو حاوی بزرگترین موشکی باشد که می‌تواند در خود نگه دارد و حداکثر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را در خود جای دهد. با این حال، تا آنجا که به الزامات هدف‌گیری آمریکا مربوط می‌شود، به سختی تفاوتی بین بهترین و بدترین حالت وجود دارد. اگر مقامات نتوانند به طور کامل تشخیص دهند که کدام سیلوها حاوی موشک‌های مسلح هستند، آمریکا باید برای نابودی همه آنها آماده شود.