loader image

جستجو

The time has come for NATO to confront Iran

گیت استون:
زمان مقابله‌ ناتو با ایران فرا رسیده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «گیت استون» در مقاله تازه خود با اشاره به فروش پهپادهای پیشرفته ایران به روسیه و استفاده آن در جنگ اوکراین، تاکید کرد: زمان مقابله ناتو با ایران فرا رسیده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده گیت استون در مقاله تازه خود به‌قلم «کان کوفلین» نوشت:  اعتراف دیرهنگام ایران به ارائه پهپادهای پیشرفته به روسیه برای تقویت قدرت نظامی این کشور در اوکراین، باید زنگ خطری برای همه آن دسته از سیاست‌گذاران غربی باشد که ادعا می‌کنند تهدید ناشی از نظام متجاوز تهران تنها محدود به منطقه غرب آسیاست.

به‌رغم گزارش‌های موثق مبنی بر اینکه نیروهای روسی از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین استفاده کرده‌اند و موجب کمبود برق و آب جمعیت غیرنظامی این کشور شده‌اند، تهران همواره فروش سلاح‌های ایرانی به روسیه را رد کرده است.

ماه گذشته، نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادعاهایی مبنی بر اینکه پهپادهای ایرانی مسئول بدبختی مردم اوکراین هستند را قویا رد و تاکید کرد که هدف اصلی ایران دستیابی به یک راه‌حل مسالمت آمیز درگیری است.

«امیر سعید ایروانی» -نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد- در اواسط اکتبر به خبرنگاران گفت: «ایران همواره از صلح و پایان فوری درگیری در اوکراین حمایت کرده است و اعلام می‌کند که فروش سلاح‌های ایرانی و استفاده از آن‌ها بی‌اساس و غیرمستند بوده و تنها بخشی از کارزار تحریف اطلاعات غرب علیه کشورش بوده است.»

تنها در این ماه بود که تهران سرانجام پذیرفت که پهپادهای خود را به روسیه رسانده است و در این مناسبت تاکید کرد که این تسلیحات قبل از تصمیم «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- برای آغاز حمله بی‌دلیل خود به اوکراین در فوریه گذشته، به روسیه ارسال شده بود.

اعتراف به تجهیز روسیه به پهپادها توسط «حسین امیرعبداللهیان» -وزیر امور خارجه ایران- صورت گرفت. او در واکنش به شواهد فزاینده مبنی بر استفاده از تسلیحات ساخت ایران در اوکراین، گفت که تهران ماه‌ها قبل از شروع جنگ در اوکراین «تعداد محدودی پهپاد» به مسکو ارائه کرده است.

«رابرت مالی» -مسئول ویژه آمریکا در امور ایران- از پذیرش ادعای جمهوری اسلامی امتناع کرد و در توییتی نوشت: «ایران تعداد محدودی پهپاد را قبل از جنگ به روسیه نفرستاده است.

آن‌ها در تابستان امسال ده‌ها هواپیما را منتقل کردند و پرسنل نظامی آن‌ها در اوکراین اشغالی به روسیه کمک می‌کنند تا از آن‌ها علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده شود.»

همچنین شواهد نگران‌کننده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه ایران از نزدیک تسلیحات نظامی غربی در کی‌یف را به منظور افزایش توانایی‌های نظامی خود زیر نظر دارد.

به گزارش اسکای نیوز، یک هواپیمای نظامی روسیه در ساعات اولیه 20 مرداد ماه یک فروند موشک ضد زره جاولین آمریکا، یک موشک ضد هوایی استینگر و یک موشک ضد زره انگلیسی NLAW را مخفیانه به فرودگاهی در تهران منتقل کرد.

این تسلیحات که بخشی از محموله تجهیزات نظامی آمریکا و بریتانیا برای ارتش اوکراین در نظر گرفته شده بود و «به دست روسیه افتاد»، به سپاه پاسداران ایران تحویل داده شده است.

دیگر نمی‌توان پیامدهای دخالت عمیق ایران در مناقشه اوکراین را نادیده گرفت، زیرا آن‌ها اکنون تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا هستند، تحولی که رهبران ناتو باید فوراً آن را در نظر بگیرند.

ناتو قبلاً در ارائه حمایت نظامی به اوکراین وحدت خود را نشان داده است. رهبران ناتو اکنون باید اقدامات مشابهی را برای حمایت از همه آن کشورها، چه در اروپا و چه در غرب آسیا، انجام دهند که می‌خواهند از خود در برابر رفتار ترسناک ایران محافظت کنند.