loader image

جستجو

It is time to end the war in Yemen

نشریه فوربس:
زمان پایان‌دادن به جنگ یمن است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فوربس» در یادداشت روز خود با اشاره به اینکه واشنگتن برای پایان دادن به جنایت روسیه در اوکراین با موانع ترسناکی روبرو است، تاکیدکرد: آمریکا اهرم قابل توجهی در پایان دادن به جنگ یمن دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فوربس در یادداشت روز خود به‌‌قلم « ویلیام هارتونگ» نوشت: صحنه‌های قتل‌عام در اوکراین جرقه خشم و اقدام هماهنگ علیه تهاجم روسیه به این کشور را برانگیخته است که اکنون در هشتمین هفته خود قرار دارد.

اما درگیری دیگری وجود دارد که اکنون در هشتمین سال خود قرار دارد، و منجر به کشته شدن نزدیک به نیم میلیون نفر و سوق دادن میلیون‌ها نفر دیگر به مرز قحطی شده است.

برخلاف جنگ اوکراین، جایی که واشنگتن در تلاش برای پایان‌دادن به جنایات روسیه با موانع ترسناکی روبرو است، آمریکا اهرم قابل‌توجهی در پایان‌دادن به درگیری یمن دارد.

جنگ کنونی در یمن با مداخله عربستان و امارات با هدف شکست جنبش بومی حوثی و بازگرداندن نظام قبلی به قدرت آغاز شد.

رهبری عربستان وعده جنگی کوتاه را داد. در عوض، این مداخله باعث بدترین بحران بشردوستانه در جهان شده است، به طوری که غیر جنگجویان به دلیل حملات هوایی عربستان و محاصره هوایی و دریایی خفه‌کننده که باعث کاهش واردات سوخت و کمک‌های بشردوستانه ضروری شده است، بیشترین تلفات را متحمل شده‌اند.

آمریکا از یک ناظر بی‌گناه در جنگ یمن فاصله زیادی دارد. این کشور ده‌ها میلیارد دلار بمب، موشک، هواپیماهای جنگی و هلیکوپترهای تهاجمی را به عربستان و امارات عرضه کرده است،

سلاح‌هایی که ستون فقرات تلاش‌های جنگی عربستان و امارات بوده است. قطع تسلیحات، قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری، نیروی هوایی سلطنتی سعودی را در مدت کوتاهی زمینگیر می‌کند و پیامی قدرتمند به رهبری عربستان می فرستد که آن‌ها باید به حملات خود به یمن پایان دهند و با حسن‌نیت برای پایان دادن به جنگ مذاکره کنند. متأسفانه، دولت بایدن تاکنون نتوانسته این کار را انجام دهد.

کارنامه دولت در مورد یمن، به بیان خفیف، ناامیدکننده بوده است. بایدن زمانی که در مسیر مبارزات انتخاباتی قرار داشت، عربستان را «منزوی» خواند و متعهد شد که جریان تسلیحات آمریکا به نظام را متوقف کند.

در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود، او گفت که به حمایت از عملیات تهاجمی در یمن همراه با فروش تسلیحات مربوطه پایان خواهد داد. در عوض، دولت او بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات به عربستان در اولین سال حضور خود فروخت و این کشور از استفاده از تمام اهرم‌هایی که در اختیار دارد برای پایان‌دادن به حملات عربستان به یمن خودداری کرده است.