loader image

جستجو

Was Biden's speech an opportunity or an obstacle for Israel

مطالعات امنیت ملی (INSS):
سخنرانی بایدن برای اسرائیل فرصت بود یا مانع؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی (INSS)» دریادداشت خود ضمن اشاره به سخنرانی بایدن درباره طرح اسرائیل برای آتش‌بس پایدار، نوشت: سخنرانی بایدن در مورد پایان جنگ غزه برای رسیدن به واسطه‌ها از جمله قطر و مصر، حماس، اسرائیل، جامعه بین‌المللی و افکار عمومی آمریکا برنامه‌ریزی شده بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در یادداشت خود به‌قلم «شاویت» «فرلیچ» نوشت: «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- «طرح اسرائیل» را برای آتش‌بس پایدار و آزادی گروگان‌ها فاش کرد و اظهار داشت که کارزار نظامی کنونی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  مسیر خود را طی کرده است.

دولت آمریکا برای پیشبرد این طرح سه مرحله‌ای با جامعه بین‌المللی، بازیگران منطقه‌ای و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) همکاری کرده است.

دولت از قطر، مصر، ترکیه و دیگران خواسته است که حماس را برای پذیرش این توافق تحت‌فشار قرار دهند و بر آمادگی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تأکید کرده است.

«آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- اظهار داشت که اکنون توپ در زمین حماس است، اما این پیشنهاد منافع امنیتی بلندمدت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را ارتقا می‌دهد و امکان ادغام منطقه‌ای بیشتر را فراهم می‌کند.

کشورهای «گروه هفت» نیز حمایت خود را از معامله گروگان‌گیری اعلام کرده و از حماس خواسته‌اند آن را بپذیرد.

سخنرانی بایدن در مورد پایان جنگ غزه برای رسیدن به واسطه‌ها از جمله قطر و مصر، حماس، اسرائیل، جامعه بین‌المللی و افکار عمومی آمریکا برنامه‌ریزی شده بود.

دولت قصد دارد قطر و مصر را متقاعد کند که این پیشنهاد را بپذیرند و گفت‌وگوها را مثبت انجام دهند. قطر، مصر و آمریکا با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حماس باید بر اساس اصول مطرح‌شده توسط رئیس‌جمهور به توافقات نهایی دست یابند.

هدف از این سخنرانی ارائه کمک فوری به مردم غزه و گروگان‌ها، ارائه نقشه راه برای آتش‌بس دائمی و پایان دادن به بحران است. دولت همچنین از حماس می‌خواهد تا به این پیشنهاد پاسخ دهد.

دولت آمریکا از تردید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در پیشبرد توافق برای آزادی گروگان‌ها ناراضی است، به‌رغم این واقعیت که حماس مسئول اصلی آن است. بایدن بارها اعلام کرده که این پیشنهاد اسرائیلی است و به این معناست که بنیامین نتانیاهو را مجبور به تصمیم‌گیری می‌کند.

تهدیدات حزب وحدت ملی به رهبری بنی گانتس مبنی بر خروج از ائتلاف به رهبری نتانیاهو وضعیت را تشدید می‌کند.

دولت آمریکا همچنین نگران تشدید درگیری بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و حزب‌الله در مرز شمالی است.

آمریکا با وضعیت پیچیده‌ای در جبهه بین‌المللی مواجه است که حمایت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به دلیل مواضع انتقادی کشورهای اروپایی، احکام دادگاه بین‌المللی دادگستری و حکم بازداشت دادستان ارشد علیه نتانیاهو و گالانت ‌به‌طور فزاینده‌ای منزوی شده است.

نیاز به حفظ یک جبهه دیپلماتیک واحد هنوز وجود دارد، ‌به‌ویژه در مواجهه با جنگ در اوکراین، رقابت با چین و وخامت احتمالی بین چین و تایوان.

در صورت شکست طرح رئیس‌جمهور و ادامه یا تشدید جنگ در غزه، ‌به‌ویژه با حزب‌الله در مرز شمالی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، دولت بایدن با یک دوراهی مواجه خواهد شد.

دولت حماس را مقصر می‌داند، اما ناامیدی رئیس‌جمهور از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و اعضای ارشد ممکن است منجر به اقداماتی شود که در راستای منافع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نباشد.

دولت بایدن همچنین با معضلات سیاسی بین‌المللی مانند حکم بازداشت دیوان بین‌المللی کیفری و قطعنامه شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش‌بس مواجه است.

انتخابات فشرده ‌‌‌ریاست‌جمهوری بر رفتار دولت تأثیر خواهد گذاشت و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نمی‌تواند تصور کند که رئیس‌جمهور تنها تحت تأثیر نگرانی از دست دادن حمایت قرار می‌گیرد.