loader image

جستجو

America's confusion to provide security model to Ukraine

نشنال اینترست:
سردرگمی آمریکا برای ارائه مدل امنیتی به اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت خود با اشاره به علاهقه بایدن به پیاده سازی مدل اسرائیلی برای اوکراین، تاکید کرد: ارتباط الگوی اسرائیل با شکل امنیتی اوکراین از نظر مفهومی و عملی عمیقاً ناقص است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزناخمه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «جفری آرونسون» نوشت: «مدل اسرائیلی» به سختی به مخمصه‌ای که اوکراین در آن قرار دارد، مرتبط است و به سختی مدل خوبی برای ایجاد روابط امنیتی مطلوب بین آمریکا، ناتو و اوکراین است.

«جو بایدن» در مصاحبه ای با سی‌ان‌ان که ‌به‌منظور تقویت مذاکرات نشست اخیر ناتو در ویلنیوس برگزار شد، توضیح داد که «آمریکا آماده خواهد بود تا زمانی که [الحاق اوکراین به ناتو] در حال انجام است، اگر توافق صلحی وجود داشته باشد، امنیت را با تامین تسلیحات مورد نیاز و ظرفیت دفاع تقویت کند.»

ارتباط الگوی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با شکل امنیتی اوکراین از نظر مفهومی و عملی عمیقاً ناقص است.

علاقه بایدن به این مفهوم «پیاده‌‌سازی مدل اسرائیلی برای اوکراین» حاکی از آن است که یا درباره تاریخچه روابط امنیتی آمریکا و اسرائیل اطلاعات ضعیفی دریافت کرده است یا توضیح محتمل‌تر، سردرگمی واشنگتن از چگونگی تصور یک رابطه امنیتی جدید با کی‌یف است که احتمالا در یک جنگ همیشگی با روسیه قرار بگیرد.

تعهد آمریکا به تأمین تسلیحات متعارف به اسرائیل، عمدتاً هواپیما است و اسرائی(رژیم صهیونیستی)ل همیشه در قلب روابط امنیتی آمریکا بوده است.

در مورد اوکراین، حقیقتا این موضوع صادق نیست.

هدف معامله آمریکا با اسرائیل به صراحت تضمین برتری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در تسلیحات متعارف در برابر هر ترکیبی از دشمنان مختلف است، چه میخواهد اعراب باشند یا چه ایرانیان.

برای این منظور تا سال مالی 2020، آمریکا 146 میلیارد دلار بودجه نظامی، اقتصادی و دفاع موشکی برابر با 236 میلیارد دلار در سال 2018، به اسرائیل کمک کرده است.

این در حالی است که در سال اول جنگ، اوکراین 77 میلیارد دلار از واشنگتن دریافت کرد که همان نیز حدود نیمی از کل کمک‌های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه آن است.

در بهترین حالت، حمایت نظامی آمریکا در سطوح تاریخی کنونی، کی‌یف را به یک بن بست نظامی رسانده است.

اوکراین، مسلماً خارج از ناتو و حتی ‌به‌عنوان یک عضو، هرگز از برتری نظامی با کیفیتی به سبک اسرائیلی بر فراز مسکو برخوردار نخواهد شد؛ یا قادر نخواهد بود همانگونه که اسرائیل (رژیم صهیونیستی)در غرب‌آسیا جای پای خود را گذاشته است و دستور کار استراتژیک یا امنیتی منطقه را اداره میکند، اون نیز همان کار را بکند.

علاوه بر این، برخلاف اوکراین، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هرگز ‌به‌دنبال کسب تضمین صریح و عمومی اتحاد در قلب تقاضای اوکراین برای مشارکت رسمی در ناتو نبوده است.

در مقابل، تعهد واشنگتن به حفظ اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، ‌به‌عنوان یک عنصر کلیدی از سیاستی است که برای احترام به ترجیح اسرائیل (و واشنگتن) و برای دور نگه داشتن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از ناتو طراحی شده است.

در واقع، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قاطعانه با هرگونه توافقی با واشنگتن که «آزادی عمل» آن را در یک محدوده راهبردی که زمانی توسط آریل شارون تعریف شده بود و شامل هر مکانی بین مراکش و پاکستان باشد، محدود کند، مخالفت کرده است.

دولت بایدن به جست‌وجوی یک فرمول «کمک امنیتی قابل اجرا» ادامه می‌دهد که به اوکراین نیز نوید بیشتری می‌دهد تا بتواند به یک رویکرد تاکتیکی برای افزایش هدف استراتژیک و تحمیل «شکست استراتژیک» به روسیه، دست یابد. مدل اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، در بدترین حالت، انگیزه خطرناکی برای کی‌یف می‌شود تا با تقویت قابلیت‌های هسته‌ای خود، تبدیل به یک نسل پیش آمریکا و روسیه شود.