loader image

جستجو

9 billion dollar investment of the world's technology giants in Saudi Arabia

رویتز:
سرمایه‌گذاری 9 میلیارد دلاری غول‌های فناوری جهان در عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز» در گزارش تازه خود از سرمایه‌گذاری 9 میلیادر دلاری‌ غول‌های فناوری جهان در عربستان، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری رویتز در گزارش تازه خود خبر داد: دومین دوره کنفرانس فناوری ریاض تحت عنوان «LEAP 2023» با حضور نمایندگان شرکت‌هایی ازجمله اسنپ، آرامکو و زوم روز دوشنبه افتتاح شد.

مقامات سعودی در این مراسم اعلام کردند که عربستان در حوزه فناوری‌های جدید و شرکت‌های نوپا بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه جذب می‌کند.

دراین‌بین می‌توان به تمایل غول‌های آمریکایی «مایکروسافت» و «اوراکل» برای ساخت «مناطق رایانش ابری» در این کشور اشاره کرد.

افزایش تقاضا برای ایجاد مناطق رایانش ابری، شرکت‌های فناوری مانند اوراکل، مایکروسافت، آمازون و گوگل را به مسیری سوق داده تا به‌منظور سرعت بخشیدن به انتقال داده‌ای، مراکز (مناطق ابری) خود در سراسر جهان را گسترده‌تر کنند.

از مایکروسافت و اوراکل تا هواوی

«عبدالله سواحه» -وزیر ارتباطات و فناوری داده‌های عربستان- در این زمینه گفت که قرار است شرکت مایکروسافت ۲.۱ میلیارد دلار برای ایجاد «ابر جهانی سوپراسکالر» و شرکت اوراکل نیز ۱.۵ میلیارد دلار برای ایجاد یک منطقه ابری جدید در ریاض سرمایه‌گذاری داشته باشند.

این مقام سعودی خاطرنشان کرد: «این سرمایه‌گذاری‌ها موقعیت پادشاهی عربستان را به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار دیجیتال در غرب‌آسیا و شمال آفریقا ارتقا می‌بخشد.»

آقای السواحه جزئیاتی در مورد بازه زمانی تعیین‌شده ارائه نکرد، ولی احتمالاً این سرمایه‌گذاری‌ها طی چند سال انجام خواهد شد.

وزیر ارتباطات عربستان به شرکت «هواوی» هم اشاره کرد و گفت این شرکت چینی در زیرساخت‌های رایانش ابری در عربستان ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد و یک پروژه مشترک نیز با مشارکت غول نفتی «آرامکو» انجام خواهد داد.

مقامات سعودی برخی شرکت‌های بین‌المللی را تحت فشار قرار داده‌‌اند تا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و دفتر مرکزی خود در این کشور را به ریاض منتقل کنند تا بتوانند از مزایای قراردادهای دولتی بهره ببرند.

این کشور برنامه‌هایی را برای سال ۲۰۲۳ در حوزه فناوری دنبال می‌کند و صدها میلیارد دلار برای طرح اقتصادی موسوم به چشم‌انداز ۲۰۳۰ در نظر گرفته است.

یکی از بخش‌های این طرح، جذب سرمایه‌گذاران خارجی است که ظاهراً این کشور می‌خواهد قدم‌های خوبی در این زمینه بردارد.