loader image

جستجو

The fate of American troops stationed in Niger!

کویینسی:
سرنوشت نیروهای آمریکایی مستقر در نیجر!

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله‌ای به بررسی سرنوشت نیروهای آمریکایی مستقر در نیجر، پرداخت و نوشت: در صورت تهاجم، آمریکا احتمالاً باید برای حفاظت از نیروی خود عقب‌نشینی کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ «کانر اکولس» مقاله‌ای در اندیشکده کویینسی منتشر کردکه که در آن آمده است: به گزارش آسوشیتدپرس، حامیان کودتای ماه گذشته در نیجر شروع به جذب داوطلبان برای مبارزه با مداخله نظامی احتمالی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) کرده‌اند.

این گزارش تنها چند روز پس از آن منتشر شد که جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اعلام کرد که یک «نیروی آماده‌باش» را فعال کرده است که برای حمله به نیجر و بازگرداندن محمد بازوم، ‌رئیس‌جمهور منتخب دموکراتیک، آماده انجام هر عملیاتی است.

با توجه به چالش‌‌های امنیتی داخلی نیجریه و انتظار عموم برای رهبری مداخله‌ها توسط او، ماجرا بسیار پیچیده می‌شود، بورکینافاسو و مالی، هر دو تهدید کرده‌اند که در صورت اقدام هرگونه بلوکی برای حمله به نیجر، در کنار کودتاگران نیجر خواهند جنگید.

از طرف دیگر نیز، واشنگتن 110 میلیون دلار برای ساخت یک پایگا نظامی در نزدیکی آگادز (شهری کوچک در نیجر) هزینه کرده است و از سال 2012، حداقل 500 میلیون دلار کمک امنیتی به این کشور وارد کرده است.

آمریکا همچنین زمان ‌قابل‌توجهی را به آموزش افسران و کمک به آن‌ها در مأموریت‌‌هایی با هدف ریشه کن کردن گروه‌‌های تروریستی اختصاص داده است. امروزه تقریباً 1100 سرباز آمریکایی به‌طور دائم در این کشور مستقر هستند.

اکنون، آمریکا خود را در تنگنا قرار داده است. به گفته وزارت دفاع، مقامات آمریکایی اقداماتی را برای کاهش همکاری با نیجر در کوتاه‌مدت انجام داده‌اند.

سخنگوی پنتاگون گفت: «ما به‌طور موقت همکاری امنیتی را متوقف کرده‌ایم و آموزش نظامی نیز صورت نمی‌گیرد و تنها این وضعیت در حال تحول را رصد می‌کنیم».

حکومت نظامی نیجر نیز تصمیم گرفته است که با واشنگتن درگیر نشود.

در عوض، «عبدالرحمان تیانی» -رهبر این کودتا- مجموعه‌ای از قراردادهای همکاری نظامی را پاره کرده و از نیروهای فرانسوی خواسته است که کشور را ترک کنند.

پاریس نیز از خروج 1500 نیروی مستقر در نیجر خودداری کرده است و استدلال می‌کند که هر تصمیمی توسط حکومت نظامی گرفته شود، غیرقانونی است.

بسیاری از تحلیلگران استدلال می‌کنند که اگر تهدیدات نظامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا به واقعیت تبدیل شود، احتمالاً آمریکا باید آنجا را فورا ترک کند.

اگر تهاجم جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اتفاق بیفتد و یک جنگ منطقه‌ای رخ دهد، این مسئله واقعاً تجارت اسلحه وزارت دفاع آمریکا را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد.

در صورت تهاجم، آمریکا احتمالاً باید برای حفاظت از نیروی خود عقب‌نشینی کند.

وضعیت دیگری که می‌تواند سربازان آمریکایی را مجبور به ترک کند این است که اگر حکومت نظامی بتواند قدرت را حفظ کند. ماندن نیروهای آمریکایی، ‌به‌عنوان یک موضوع سیاستی دشوار خواهد بود؛

آمریکا در حال آموزش و تجهیز نیروهایی است که بسیاری از این خدمات خارج از قوانین بین‌المللی هستند.

با توجه به این چالش‌ها، برخی تحلیل‌گران، کودتا را فرصتی برای سیاست‌گذاران آمریکایی می‌دانند تا چرخه خود را تغییر دهند و رویکرد جدیدی را برای بهبود امنیت و ایجاد ظرفیت دولتی در غرب آفریقا امتحان کنند.

آنچه در این لحظه واقعاً آمریکا را به انجام آن فرا می‌خواند این است که این وضع را ‌به‌عنوان یک زنگ بیداری ببیند و رویکرد متفاوتی را اتخاذ کند.

آمریکا باید با این واقعیت رو‌به‌رو شود که تمام فعالیت‌هایش بیهوده بوده است و نیاز به یک بازنگری دارد.