loader image

جستجو

Internal repression increases the risk of regional war

نشنال اینترست:
سرکوب داخلی خطر جنگ منطقه‌ای را افزایش می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه  خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در حال افزایش است، تاکید کرد: سرکوب داخلی خطر جنگ منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال اینترست درمطلب تازه خود به‌قلم «پل پیلار» نوشت: وضعیت کنونی ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نشان می‌دهد که تندروها در هردو کشور متخاصم چطور می‌توانند یکدیگر را به بازی گرفته و درواقع به بهترین متحدیم یکدیگر تبدیل‌شده و در کنار هم دشمن صلح و ثبات باشند.

خطر جنگ علنی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ایران در حال افزایش است. یکی از نشانه‌های اخیر حمله پهپادها به یک مرکز نظامی در شهر اصفهان بود که تقریباً همه ناظران آن را به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نسبت دادند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سال‌هاست که به‌طور مخفیانه عملیات تهاجمی مرگبار را در ایران انجام می‌دهد، اما خطر افزایش کنونی درگیری گسترده‌تر به سیاست هر دو کشور مرتبط است.

تصمیمات افراطی و غیر‌‌‌‌‌‌دموکراتیک به‌ویژه در ماه‌های اخیر بیشتر شده است.

یکی دیگر از نشانه‌های اخیر افزایش خشونت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین است که با حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به اردوگاه پناهندگان در جنین در کرانه باختری که منجر به کشته شدن ده فلسطینی شد، است.

خشونت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه فلسطینی‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی باعث تلاش‌های فلسطینی‌ها برای انتقام می‌شود، همان‌طور که در این مورد نیز چنین شد.

خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در حال افزایش است. سال گذشته، بیش از 150 فلسطینی در عملیات‌های خشونت‌آمیز نیروهای اسرائیلی جان باختند که حدود یک‌پنجم این آمار برای اسرائیلی‌هایی  بود که در اثر خشونت فلسطینی‌ها جان خود را از دست دادند. ماه گذشته، اسرائیلی‌ها سی‌وپنج فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی کشتند که ژانویه را به مرگبارترین ماه در بیش از یک دهه گذشته تبدیل کرد.

ارتباط بین خشونت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین و خطر تشدید تنش بین دولت یهود و ایران دوگانه است.

یک ارتباط، تلاش همیشگی اسرائیل برای جا انداختن سرزنش و توجه بین‌المللی از هر چیزی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را درگیر می‌کند، با نسبت دادن تمام بی‌ثباتی در غرب‌آسیا به ایران است.

این دلیل اصلی برای دامن زدن به تنش و رویارویی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با ایران و رد و تضعیف دیپلماسی باهدف کاهش تنش با ایران است.

تا جایی که خیزش خونریزی در میان فلسطینی‌ها توجه ناخواسته بین‌المللی بیشتری را به اشغال کرانه باختری جلب کند، انگیزه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای دامن زدن به تنش بیشتر با ایران بیشتر خواهد شد.

ارتباط دیگر این است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند به‌طور مشروع به حمایت ایران از گروه‌های مقاومت فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین اشاره کند، اگرچه که این حمایت تأثیر بسزایی ندارد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از ارتباط ایران با گروه‌های فلسطینی به‌عنوان توجیهی برای عملیات‌هایی مانند حمله به اصفهان استفاده خواهد کرد، حتی اگر ایران هیچ حمله مخفی مشابهی را در داخل اسرائیل انجام ندهد.

روی کار آمدن افراطی‌ترین دولت جناح راست در تاریخ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تأثیرات هر یک از این ارتباطات را تشدید می‌کند.

این افراط‌گرایی، همراه با اقدامات مختلفی که دولت جدید بنیامین نتانیاهو در دستور کار دارد، مانند انزجار قوه قضاییه، منجر به زیر سؤال بردن جهت‌گیری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) توسط برخی از برجسته‌ترین حامیان سنتی آن، ازجمله در آمریکا‌‌‌‌‌ شده است.

نیاز فزاینده به انحراف توجه بین‌المللی و به‌ویژه آمریکا از آن افراط‌گرایی و تقویت حمایت خارجی، انگیزه نتانیاهو را برای بازگرداندن موضوع به ایران و ادامه ترویج خصومت با ایران افزایش می‌دهد.

ترکیب جناح راست افراطی دولت نتانیاهو نیز احتمالاً به افزایش خشونت اسرائیل و فلسطین منجر می‌شود.

دولت فعلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، آشکارتر و پیگیرتر از هر دولت دیگری، برای جلوگیری از خودمختاری فلسطینیان و ناامید‌سازی آن‌ها در تلاش است.

علاوه بر این، تشویق دولت به خشونت غیررسمی یهودیان علیه اعراب، به‌ویژه آن‌گونه که شهرک‌نشینان کرانه باختری مرتکب می‌شوند، است. نتانیاهو با بیان اینکه هدفش تسلیح هزاران شهروند اسرائیلی است، از تسهیل شرایط صدور مجوز برای داشتن سلاح گرم خبر داد.

ماهیت دقیق خشونت اسرائیل(رژیم صهیونیستی)-فلسطین هرچه باشد، هرگونه افزایش آن در رویارویی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ایران به روش‌های فوق‌الذکر نقش دارد.

بیشتر خشونت‌هایی که به‌طور رسمی اداره می‌شود، در داخل ایران است. تاکنون، خشونت در خارج از مرزهای ایران، مخالفان تبعیدی را هدف قرار داده است، بازگشتی به رفتاری که جمهوری اسلامی در سال‌های اولیه خود از خود نشان داد.

درهرصورت، رهبران ایران تلاش خواهند کرد به خشونت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه ایران پاسخ دهند، چیزی که تقریباً تمام تلاش‌های گذشته ایران برای ضربه زدن به اهداف اسرائیل بوده است.

وضعیت کنونی ایران و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نشان می‌دهد که تندروها در هردو کشور متخاصم چطور می‌توانند یکدیگر را به بازی گرفته و درواقع به بهترین متحدیم یکدیگر تبدیل‌شده و در کنار هم دشمن صلح و ثبات باشند.