loader image

جستجو

Biden's trip to Israel is becoming more and more complicated

کویینسی:
سفر بایدن به اسرائیل روز به روز پیچیده‌تر می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه سفر بایدن به اسرائیل روزبه روز پیچیده‌تر می‌شود، نوشت: در حالی که مرگ ابوعاقله هنوز در صدر اخبار بود، بی‌طرفی نسبی دولت بایدن در قبال رفتار دولت یهود هم‌چنان مشکل داشت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «مایکل پلیتنیک» نوشت: انتظار می‌رود که جو بایدن نخستین سفرش به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را از زمان روی کار آمدنش در اواخر ژوئن انجام دهد.

حوادث هفته قبل قطعاً برنامه کاری او را پیش از رسیدنش به آنجا بیش از اندازه پر کرده است.

وقتی که «شیرین ابوعاقله» -خبرنگار الجزیره در جنین- کشته شد، جنگ روایت‌ها هم طبق معمول شروع شد.

با وجود اینکه تمامی اظهارات شاهدان عینی بی‌شک و شبهه حاکی از این بود که سربازان اسرائیلی ابوعاقله را کشته بودند، اما تئوری‌های اسرائیلی به دنبال این بود که یا فلسطینی‌ها را مقصر جلوه دهد یا با استفاده از منابع مختلف، واقعیت امر را تیره و تار کند، اما آمریکا بر حمایتش از تحقیقات تحت نظر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ادامه می‌داد و تاکید می‌کرد که وضعیت هم‌چنان نامشخص است.

دولت تل‌آویو آشکارا اطمینان خاطر می‌داد که هرگونه واکنشی از سوی دولت بایدن ملایم خواهد بود و مهم‌تر از همه اینکه، تمامی حمایت‌های آمریکا به میزان کمک سالانه 3 میلیارد دلاری تحت تاثیر این اقدامات قرار نمی‌گیرد. عمده این کمک صرف امور نظامی می‌شود.

در حالی که مرگ ابوعاقله هنوز در صدر اخبار بود، بی‌طرفی نسبی دولت بایدن در قبال رفتار اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هم‌چنان مشکل داشت.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پیش از این و در اکتبر 2021 ساخت و ساز حدود 3 هزار واحد مسکونی را تایید کرده بود که سرزنش لفظی دولت بایدن را به دنبال داشت، اما جز این کار دیگری نکرده بود.

کشتن ابوعاقله و حمله پلیس به مراسم تشییع جنازه وی به صورتی گسترده در جهان عرب پخش شد و این در حالی بود که تصور می‌شد رهبران عرب با عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آرمان فلسطین را رها کرده‌اند.

با این حال، آسیب بلندمدت به منافع آمریکا از بین نخواهد رفت و به نظر نمی‌رسد که خشم ایجادشده بابت مرگ ابوعاقله به سرعت از بین برود.

اول و مهم‌تر از همه اینکه، دولت بایدن باید این نکته را روشن سازد که از تحقیقات کاملا مستقل در مورد قتل ابوعاقله حمایت می‌کند.

اقدام جسورانه‌تر برای بایدن، دیدار با خانواده شیرین ابوعاقله در بیت‌المقدس شرقی است. شایعاتی قبل از کشته شدن ابوعاقله مطرح بود مبنی بر اینکه جو بایدن قصد دارد از بیت‌المقدش شرقی و عمدتا بخش فلسطینی‌نشین آن دیدن کند.

بایدن می‌تواند بگوید که این دیدار صرفا ملاقات مودبانه‌ با خانواده روزنامه‌نگاری بود که جان خود را به خاطر حرفه‌اش از دست داد.

این دیدار می‌تواند این پیام را برساند که واشنگن هنوز معتقد است موضوع اورشلیم را باید مورد مذاکره قرار داد و این پیام به همراه بیانیه‌ای حاکی از مخالفت صریح با شهرک‌سازی، مورد استقبال فلسطینی‌ها قرار خواهد گرفت.

گذشته بایدن حاکی از این است که او احتمالا هیچ‌یک از این کارها را انجام نخواهد داد و در عوض، انتخاب او یک دیدار سریع حاکی از «پیوند ناگسستنی» با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواهد بود.

بایدن احتمالا از گزینه‌های شجاعانه سیاسی اجتناب خواهد کرد که می‌تواند وضعیت را کمی بهتر کند و در مقابل، انتخابش تقویت این ایده است که آمریکا از معیارهای دوگانه در منطقه حمایت می‌کند و این به نفع هیچ‌کدام از طرفین درگیر نیست.