loader image

جستجو

Biden's trip offers him a good opportunity2

نشنال:
سفر بایدن فرصت خوبی را پیش پای او می‌گذارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه در دوران باراک اوباما، روابط آمریکا و اعراب اغلب تیره و تار بود، تاکید کرد: سفر بایدن فرصت خوبی را پیش پای او می‌گذارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال در یادداشت خود به‌قلم «راغده درغام» نوشت: «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- فصل جدیدی در روابط با غرب‌آسیا را گشوده است. دولت بایدن در مورد هرگونه شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای با ایران و واکنش احتمالی آمریکا در صورتی که توافق هسته‌ای محقق نشود، نگران است.

علاوه بر این، مقصر شکست مذاکرات وین که اکنون در دوحه برگزار می‌شود، خود بایدن خواهد بود. او سرمایه سیاسی زیادی را برای احیای توافق هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده است.

در تلاش برای به دست‌آوردن موفقیتی در دوران ریاست جمهوری‌اش، بایدن این هفته از غرب‌آسیا بازدید می‌کند.

وی قرار است در ریاض با پادشاه و ولیعهد عربستان دیدار کند و در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس که مصر، اردن و عراق نیز برای آن دعوت شده‌اند، شرکت کند.

اما بعید است که هرگونه تغییر در روابط آشفته بایدن با کشورهای عربی که نگران وضعیت دولت او در قبال مسائلی مانند ایران هستند، در نتیجه ابتکارات دوستانه از سوی واشنگتن حاصل شود، بلکه چنین تغییری بیشتر از طریق عملگرایی به دست خواهد آمد و بنابراین بعید است که این مذاکرات منجر به انسجام استراتژیک شود.

با این وجود، در دوران باراک اوباما، روابط آمریکا و اعراب اغلب تیره و تار بود و دولت بایدن این فضا را تا حدودی احیا کرد.

به نظر می‌رسید، تا زمانی که جنگ در اوکراین شروع شد، بایدن تغییر این اوضاع را در نظر نگرفته بود.

اما جنگ پوتین با اوکراین، دولت بایدن را مجبور کرد تا به طور جدی به دنبال احیای روابط استراتژیک با کشورهای عربی، از روابط اقتصادی گرفته تا روابط انرژی، سیاسی، امنیتی و نظامی و همچنین معاملات تسلیحاتی باشد.

از میان کشور‌های عرب، بایدن بدترین روابط را با عربستان ایجاد کرده است که ممکن است در دیدار با ولیعهد «محمد بن سلمان» این روابط خود را نشان دهد و در غرب‌آسیا ممکن است در حال بازسازی روابط استراتژیک میان کشور‌های دوست خود باشد. هر نتیجه‌ای تا حد زیادی به سیاستی بستگی دارد که دولت بایدن اتخاذ خواهد کرد.