loader image

جستجو

The collapse of the Ukrainian economy without financial aid1

فارن پالیسی:
سقوط اقتصاد اوکراین بدون کمک‌های مالی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اینکه غرب وعده‌های سخاوتمندانه  به دولت اوکراین می‌دهد اما نتیجه به شدت ناامید کننده است،‌ به بررسی  موضوع سقوط اقتصادی اوکراین بدون کمک‌های مالی، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مطلب تازه خود به‌قلم «ماریا رپکو» نوشت: در طی چند هفته گذشته، بحث‌های اقتصاددانان و سیاست‌گذاران بین‌المللی و اوکراینی عمدتاً بر روی «طرح مارشال» بوده است.

طرحی که بر مسائل فنی پیرامون بازسازی اوکراین تمرکز می‌کند، از مبارزه با فساد تا دستور کار آینده‌ی دولت اما، همانطور که یکی از دوستان اروپایی من خاطرنشان کرد: «صحبت در مورد بازسازی اوکراین برای ایجاد اعتماد و امید دادن به اوکراینی‌ها مهم است. اما همزمان هم بی‌ارزش است.»

غرب وعده‌های سخاوتمندانه می‌دهد، اما نتیجه حاصل شده تا به الان به شدت ناامیدکننده بوده است. براساس محاسبات موسسه کیل که کمک‌های مالی تعهد شده به اوکراین را رصد می‌کند، در حال حاضر، در مجموع به اوکراین بیش از 31 میلیارد یورو برای حمایت از بودجه این کشور وعده داده شده است.

اما تنها حدود 7.6 میلیارد یورو بین فوریه و 28 ژوئن پرداخت شده است. فقط در اواخر ژوئن تا اوایل جولای، جریان ورودی کمی افزایش پیدا کرد. در حال حاضر، مجموع کمک‌های ارائه شده حدود 11 میلیارد دلار است، که هنوز بیشتر از پرداخت‌هایی است که در مدت مشابه به روسیه برای گاز داده شده است.

در همین حال، ذخایر ارز خارجی کشور در حال کاهش است و در 20 جولای اوکراین از دارندگان یوروباند، یک اوراق قرضه بین‌المللی که به ارز غیر بومی کشور محل انتشار آن تعلق می‌گیرد، درخواست کرد که فعلا برای دریافت پول خود مراجعه نکنند، زیرا پرداخت بدهی‌های تجاری بودجه را از منظر تراز پرداخت‌ها دچار مشکل می‌کند.

بانک ملی اوکراین (NBU) برای همگام شدن با سرعت تقاضای ارز خارجی و تثبیت نرخ ارز، هفته‌ای یک میلیارد دلار از اموال خود را می‌فروخت.

در روز 20 جولای، تصمیم گرفته شد که ارزش گریونای اوکراین به ازای هر دلار آمریکا از 29.25 به 36.60 کاهش یابد. ذخایر ارز خارجی اوکراین تا پایان ماه ژوئن 23 میلیارد دلار بود. سرعت فعلی کاهش این ذخایر به این معنی است که اگر کمک‌های ورودی تسریع نشود، اوکراین به زودی در آستانه سقوط مالی قرار خواهد گرفت. دلایل مختلفی برای کاهش سریع ذخایر ارز خارجی وجود دارد که تقریبا همه آن‌ها از کنترل اوکراین خارج است.