loader image

جستجو

Sen. Biden after the special counsel's report

وال استریت ژورنال:
سن بایدن پس از گزارش بازپرس ویژه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اینکه بایدن به دنبال دور دوم ریاست جمهوری است، عنوان کرد: براساس نظرسنجی‌ها، 61 درصد از رای‌دهندگان فکر می‌کنند بایدن برای رئیس‌جمهور شدن خیلی مسن است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه وال استریت ژورنال در مطلب تازه خود به‌قلم «کن توماس» عنوان کرد:رئیس‌جمهور 81 ساله در حالی که به‌دنبال دور دوم ریاست‌جمهوری است، با پرسش‌هایی در مورد سن و سالش مواجه شده است. نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها نگران سن بالای او هستند.

دستیاران او ‌به‌دنبال این بودند که وی را فردی آماده به کار نشان دهند، اما نوسانات کلامی او در این هفته نشان می‌دهد که سن وی همچنان یکی از دشواری‌های کارزار انتخاباتی اوست.

تحقیقاتی که روز پنجشنبه توسط رابرت هور، وکیل سابق آمریکا از مریلند، در دولت ترامپ منتشر شد، گفت: هیچ اتهام جنایی علیه بایدن قابل‌قبول نیست، اما تاکیدکرد که او در نگه داشتن اسناد طبقه‌بندی‌شده دوران معاونت رئیس‌جمهور بی‌دقت بوده است.

در این گزارش بایدن پنج‌شنبه شب در اظهاراتی نظامی در کاخ سفید، از توصیف گزارشی از خاطراتش عقب‌نشینی کرد.

بایدن گفت: از زمانی که رئیس‌جمهور شدم، مرتکب چه فعالیت‌هایی شده‌ام. وقتی متوجه شد که بازپرس ویژه درباره مرگ پسرش، از او پرسیده بود، خشمگین شد و گفت: «این کار لعنتی آن‌ها نبود.» در واشنگتن سن و توانایی‌های رهبری بایدن پس از یک جلسه ویژه مورد بررسی قرار گرفته است.

دموکرات‌ها هور را متهم کردند که با انگیزه‌های سیاسی دست به کار شده است و به تصمیم جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، توصیه می‌کند که هیلاری کلینتون در سال 2016 به دلیل استفاده از سرور ایمیل خصوصی در زمان خدمت ‌به‌عنوان وزیر امور‌خارجه تحت پیگرد قانونی قرار نگیرد، اما همچنان او را متهم می‌کنند که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به صورت نامرتب اداره می‌کند.

«جیم مسینا» مشاور سابق باراک اوباما، در توییتر نوشت:‌ هور پرونده‌ای علیه بایدن نداشت، اما او دقیقا می‌دانست که ضربه‌های وی چگونه می‌تواند از نظر سیاسی به بایدن آسیب برساند.

جمهوری‌خواهان به این گزارش واکنش نشان دادند. رونا مک دانیل، رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان گفت: «قرار دادن یک مرد «همدل» و «سالمند» که نمی‌تواند رویدادهای مهم زندگی خود را در دفتر بیضی به یاد بیاورد، بدون شک امنیت آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در جریان جمع‌آوری کمک‌های مالی در نیویورک، بایدن دوباره درباره آن دیدار قدیمی صحبت کرد و لحظه‌ای را بدین صورت توصیف نمود: «هلموت کهل آلمانی به من نگاه کرد». کهل از سال 1982 تا 1998 صدراعظم آلمان بود و در سال 2017 درگذشت.

«کارین ژان پیر» -سخنگوی کاخ سفید- پنج‌شنبه گفت: مقامات هر از گاهی نام‌ها را با هم اشتباه می‌کنند و فهرستی از مقامات جمهوری‌خواه که به گفته او اخیراً سر و صدا ایجاد کرده‌اند، آورده‌اند.

او گفت: این برای همه ما اتفاق می‌افتد و رایج است. مقامات کارزار استدلال کردند که حملات حزب جمهوری‌خواه چیز جدیدی نیست.

کارزار بایدن اخیراً تلاش کرده است تا مسئله سنی را به رقیب احتمالی جمهوری‌خواه دونالد ترامپ 77 ساله برگرداند و قسمتی را برجسته کرد که در آن رئیس‌جمهور سابق به جای نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان، در مورد 6 ژانویه به رقیب جمهوری‌خواه نیکی هیلی اشاره کرد.

اما بر اساس نظرسنجی‌ها، رای‌دهندگان بیشتر نگران سن بایدن هستند. یک نظرسنجی ویسکانسین که این هفته توسط دانشکده حقوق مارکت منتشر شد، نشان داد که 61 درصد از رای‌دهندگان در ایالت موسوم به «میدان نبرد» فکر می‌کنند بایدن برای رئیس‌جمهور شدن خیلی مسن است، در حالی که فقط 29 درصد فکر می‌کنند ترامپ خیلی پیر است.

او همچنین این هفته تأیید کرد که بایدن مصاحبه‌ای را که در جریان سوپربول روز یکشنبه پخش می‌شد، رد کرده و برای دومین سال متوالی از مخاطبان تلویزیونی قابل‌توجهی عبور کرد.

ژان پیر گفت: بایدن راه‌های زیادی برای برقراری ارتباط با آمریکایی‌ها پیدا خواهد کرد. به گفته مارتا جونت کومار از پروژه انتقال کاخ سفید، بایدن نسبت به سلف‌های اخیر خود مصاحبه‌های کمتری داشته و کنفرانس‌های خبری کمتری برگزار کرده است.

هور در گزارش خود نوشت: فکر نمی‌کند دادستان‌ها بتوانند پرونده‌ای جنایی علیه بایدن به خاطر مطالب طبقه‌بندی‌شده پیگیری کنند، تا حدی به این دلیل که برخی توضیحات صادقانه وجود داشت که ممکن است هیئت منصفه آن را قانع‌کننده بدانند. در این گزارش آمده است: «او حتی در عرض چند سال به یاد نمی‌آورد که پسرش چه زمانی درگذشت».

«ریچارد ساوبر» -بازپرس ویژه کاخ سفید- با «تعدادی از اظهارنظرهای نادرست و نامناسب» در این گزارش مخالفت کرد و در نامه‌ای جداگانه به هور در 5 فوریه نوشت که برخورد گزارش با حافظه بایدن «دقیق یا مناسب» نبود و از الفاظ «دقیق یا مناسب» استفاده کرد.

این مسئله زبان بسیار متعصبانه‌ای برای توصیف یک اتفاق عادی در بین شاهدان بود: عدم یادآوری رویدادهای چندساله.

ساوبر از تیم هور خواست تا توضیحات گزارش مربوط به خاطرات رئیس‌جمهور را بازبینی و اصلاح کنند. وی همچنین خاطرنشان کرد که در این گزارش اشاره‌ای نشده است که مصاحبه یک روز پس از حمله 7 اکتبر به اسرائیل آغاز شد و گفت:  بایدن در حال برقراری تماس با رهبران جهان و تیم امنیت ملی خود بود.