loader image

جستجو

Sweden is trying to show military power

پولیتکو:
سوئد در تلاش برای نشان دادن قدرت نظامی است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «پولیتکو» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه سوئد در تلاش است که به  عضویت ناتو در بیاید،‌ نوشت: سوئد در تلاش برای نشان دادن قدرت نظامی است

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه پولیتکو در مطلب تازه خود به‌قلم «چارلی داکسبری» نوشت:ارتش سوئد در حال جذب سرباز، افتتاح پایگاه‌ها و تأمین سخت‌افزارهای مدرن است، زیرا روابط منطقه با روسیه در بحبوحه تهاجم اوکراین متوقف شده است.

در نشست سران ناتو در لیتوانی در ماه جولای، سوئد امیدوار است درخواست عضویت یک‌ساله خود را به‌عنوان سی و دومین عضو پس از ورود فنلاند همسایه خود به این اتحاد در ماه آوریل نهایی کند.

«اولف کریسترسسون» -نخست‌وزیر سوئد- که برای مشاهده تمرین آموزشی در هفته اخیر با قایق تهاجمی به کورسو رسید، گفت: «ما ‌‌به‌دنبال پیوستن به ناتو صرفاً برای حفاظت از خود نیستیم، ما همچنین باید کمک زیادی کنیم

. سوئد می‌تواند به تضمین امنیت دیگران کمک کند، این سیگنال مهمی است که ما امروز ارسال می‌کنیم.»

به‌رغم لفاظی‌های دولت، هزینه‌های نظامی سوئد هنوز از دستورالعمل ناتو که هزینه دفاعی یک کشور حداقل باید تقریباً 2 درصد تولید ناخالص داخلی آن باشد، کمتر است.

بر اساس گزارش اندیشکده امنیتی سیپری مستقر در استکهلم، در سال 2022، استکهلم 1.3 درصد از تولید اقتصادی خود را به نیروهای مسلح خود اختصاص داد که کمترین میزان در بین کشورهای اطراف دریای بالتیک است. دولت می‌گوید انتظار ندارد تا سال 2026 به هدف 2 درصدی دست یابد.

در ساحلی در کورسو، در مقابل پس‌زمینه‌ای از کشتی‌های جنگی کوچک، مسلسل‌ها و سیستم‌های تسلیحات ضدتانک، مقامات ارشد نظامی سوئد گفتند که شکاف هزینه‌ها را پر خواهند کرد.

«اوا اسکوگ هاسلوم» -فرمانده نیروی دریایی- به ارتقاء سکوهای دریایی، ازجمله زیردریایی‌ها و کشتی‌های کلاس کوروت اشاره کرد، در حالی که مایکل بیدن، فرمانده نیروهای مسلح، به 12 واحد نظامی جدید اشاره کرد که اخیراً در سراسر کشورش تأسیس شده است.

«پال جانسون» -وزیر دفاع به پولیتیکو- گفت که کاهش تعداد نیروهای مسلح سوئد پس از پایان جنگ سرد، بیش از حد پیش رفته و کشورش اکنون در مسیر درستی قرار دارد.

لایحه دفاعی که ما در سال 2020 تصویب کردیم شامل افزایش قابل‌توجه بودجه برای همه خدمات، ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی بود و پس از شروع جنگ در اوکراین در فوریه 2022، ما سرعت این تقویت را افزایش دادیم.

سوئد که در جنگ جهانی دوم بی‌طرف بود، در سال‌های بعد به‌عنوان یک بازیگر معتبر نظامی منطقه‌ای ظاهر شد.

در اواخر دهه 1950، نیروی هوایی آن چهارمین نیروی هوایی بزرگ در جهان بود. ذخایر عمیق سربازان وظیفه را حفظ کرد و فناوری پیشرفته زیردریایی را توسعه داد؛

اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، قانون‌گذاران سوئدی تصمیم گرفتند که تهدید روسیه پایان یافته است.

دولت‌های متوالی در استکهلم با کاهش هزینه‌های تسلیحات و سرمایه‌گذاری در بیمارستان‌ها، مدارس و سایر خدمات، سود خود را از صلح دریافت کردند.

بودجه دفاعی سوئد در دهه 2000 به زیر 2 درصد کاهش یافت. جزیره استراتژیک گوتلند دریای بالتیک غیرنظامی شد و خدمت اجباری پایان یافت.

پس از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، ارتش با یک برنامه هزینه جدید در سال 2015 که تعهد افتتاح و بازگشایی سایت‌های نظامی را به عهده داشت، تغییری را آغاز کرد.

در سال 2019، سوئد پایگاه دریایی غول‌پیکر زیرزمینی خود را در جنوب استکهلم در موسکو دوباره افتتاح کرد. این پایگاه که در دهه 1960 در داخل یک جزیره صخره‌ای حفر شده بود، به‌گونه‌ای طراحی شده بود که کشتی‌های سوئدی را با اسکله‌های زیرزمینی در اختیار داشته باشند تا بتوانند در مقابل حمله از بالا، آن‌ها را ثابت و ارتقا دهند.

سوئد که مشتاق نمایش این دارایی بازسازی شده بود، در اواسط آوریل میزبان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بود. این مقام آمریکایی در یک سخنرانی در کنار اسکله گفت که معتقد است سوئد به‌عنوان بخشی از ناتو به بازدارندگی درگیری ازجمله در منطقه دریای بالتیک کمک خواهد کرد.

استراتژیست‌های آمریکایی، مانند همتایان خود در مقر ناتو در بروکسل و همچنین در مسکو، مدت‌هاست می‌دانند که کنترل سواحل سوئد و گوتلند برای نتیجه هرگونه درگیری بین غرب و روسیه در شمال شرق اروپا مهم خواهد بود.

سواحل جنوبی سوئد رو به منطقه روسی کالینینگراد، خانه ناوگان بالتیک است، در حالی که گوتلند نزدیک به خطوط دریایی کلیدی نظامی و تجاری برای دومین شهر روسیه، سن‌پترزبورگ قرار دارد.

اخیراً یک سری عملیات مشکوک جاسوسی که از کشتی‌های روسی انجام می‌شود، توسط خبرنگاران اسکاندیناوی شناسایی شده است. به‌نوبه خود، روسیه در سال‌های اخیر هشدارهای خود به سوئد را شدیدتر کرده و گفته است که به پیوستن سوئد به ناتو با اقدامات تلافی‌جویانه نظامی-فنی پاسخ خواهد داد.

در کورسو، زمانی که شفق قطبی 23 به پایان خود نزدیک می‌شد، بیدن که در سال 2015 به‌عنوان ارشدترین سرباز سوئد از گورانسون برگزیده شد، اعضای پنجمین گردان آبی خاکی تازه‌تشکیل‌شده را که معمولاً در سواحل غربی مستقر هستند، خطاب کرد.

او گفت که آن‌ها در زمان نادری از گسترش سریع نظامی در کشورشان عمل می‌کنند؛ زیرا هزینه‌ها بین سال‌های 2021 تا 2022 12 درصد افزایش یافته است.

بیدن به آن‌ها گفت که معتقد است آینده برای نیروهای مسلح سوئد روشن به نظر می‌رسد. او گفت: ما در یک سفر تاریخی با سرمایه‌گذاری‌هایی هستیم که در دوران مدرن ندیده‌ایم.