loader image

جستجو

برجام

سیاست‌های استراتژیک: نشانه‌هایی از ثبات و چالش احتمالی در بحبوحه احیای مذاکرات برجام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه استرالیایی «سیاست‌های استراتژیک» در یادداشت خود ضمن اشاره به بهبودی روابط بین مناطق شمالی و جنوبی خلیج فارس، به مسئله احتمال بروز چالش‌هایی بین ایران و رژیم صهیونیستی و آمریکا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه استرالیایی سیاست‌های استراتژیک به‌قلم «امین سیکل» نوشت: با نزدیک شدن به پایان سال، منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از اجزای حیاتی غرب ‌آسیا، همچنان در تنگنای تغییرات خاصی به سمت ثبات نسبی و درگیری بالقوه قرار دارد. به نظر می‌رسد روابط بین مناطق شمالی و جنوبی خلیج فارس رو به بهبود است. با این حال، تنش‌ها بین ایران و اسرائیل و آمریکا در حال افزایش است. این که آیا آن‌ها به رویارویی می‌پردازند یا نه، به نتیجه مذاکرات وین بستگی دارد.

شکست آمریکا در افغانستان، ایران را خوشحال و همسایگان عرب را نگران کرده است.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  از برنامه هسته‌ای و توان دفاعی ایران و همچنین نفوذ منطقه‌ای آن در سوریه گرفته تا لبنان و یمن متنفر است. مانند دولت جو بایدن، رهبری عربستان و برخی از شرکای آن در شورای همکاری خلیج فارس نیز همان نگرانی‌های اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را دارند، اما در حال حاضر دیپلماسی را بهترین گزینه می‌دانند.

همزمان، تلاش‌های جدیدی برای بهبود روابط بین ایران و عربستان و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس، به‌ویژه امارات در جریان است. با میانجیگری دولت عراق، که نفوذ تهران در آن بالاست، گفت‌وگوهای عربستان و جمهوری اسلامی برای احیای احتمالی روابط از سر گرفته شده است. به نظر می‌رسد که ریاض و تهران اکنون مستعد رسیدن به یک روش به عنوان جایگزینی برای خصومتی هستند که به نفع هیچ یک از طرفین نبوده است.

همین امر در مورد امارات نیز صدق می‌کند. ابوظبی علیرغم روابط استراتژیک خود با آمریکا، اخیراً به دنبال اطمینان از روابط دوستانه با تهران بوده است. سفر اخیر مشاور امنیت ملی امارات به تهران پشتوانه این تحول بود. در این فرآیند، موقعیت امارات به عنوان شریک تجاری پیشروی ایران بسیار مهم بوده است.

«نفتالی بنت» -نخست‌وزیر راست‌گرای جدید اسرائیل (رژیم صهیونیستی)-  مانند «بنیامین نتانیاهو» به دولت بایدن هشدار داده است که در صورت لزوم، رژیم صهیونیستی به تنهایی برای از بین بردن قابلیت هسته‌ای ایران اقدام خواهد کرد.