loader image

جستجو

Biden's policy towards the region reflects Trump's policy

هیل:
سیاست بایدن در قبال منطقه بازتاب سیاست ترامپ است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «هیل» در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه سیاست بایدن در قبال منطقه بازتاب سیاست ترامپ است،‌نوشت: بایدن به نحوی دیده شده که اقدامات برای پیشبرد مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین را کنار گذاشته و این بیشتر بازتابی از رویکرد دولت ترامپ است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه هیل در یادداشت تازه خود به‌قلم «لورا کلی»،‌ «مورگان چالفنت» نوشت:انتظار می‌رود که سفر بایدن، رئیس‌جمهور به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان در هفته آینده نشان دهد که دولت چگونه مهر خود را بر روابط با منطقه می‌زند، اما برخی از کارشناسان معتقدند که بایدن عمدتا سیاست‌های ترامپ را در قبال منطقه ادامه می‌دهد.

بایدن به دنبال این بود که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را لغو کند، اما در غیاب احیای این توافق، متمایل به همکاری نزدیک‌تر با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، عربستان و ائتلاف ضد ایرانی در منطقه شده تا بازدارنده تهدید هسته‌ای ایران باشد.

بایدن هم‌چنین درخواست ایران را برای لغو اقدام ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی رد کرده و نتیجه این کار چیزی جز ناکام ماندن اقدامات برای احیای این توافق نبوده است. این توافق به صورت رسمی به نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خوانده می‌شود.

با وجود اینکه ترامپ به دنبال احیای روابط با تشکیلات خودگردان فلسطینی است که به صورت جدی توسط ترامپ قطع شده بود، اما دولت او سفارت آمریکا را در اورشلیم نگه داشته و از بازگشایی مرکز دیگری برای فلسطینی‌ها طفره می‌رود. این مرکز توسط دولت ترامپ بسته شده بود.

بنابر گزارش‌ها، مقامات بایدن در روزهای اولیه دولت سعی داشتند تا از توافقات آبراهام فاصله بگیرند، اما به سرعت رویه خود را تغییر دادند و در ماه مارس میزبان نشستی در صحرای نقب اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بودند تا این توافقات را با امضا‌کنندگان آن جشن بگیرند.

منتقدان دولت را در مورد برنامه‌ریزی برای دیدار بین بایدن و «محمد بن سلمان» -ولیعهد عربستان- مورد سرزنش قرار داده‌اند، آن هم پس از اینکه او قول داده بود رهبری سعودی را در جهان «منفور» خواهد کرد، چرا که جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مستقر در  آمریکا را در سال 2018 کشته بود.

بایدن در ابتدا رویکردی سفت و سخت در قبال عربستان داشت. دولت وی سال قبل گزارش اطلاعاتی طبقه‌بندی‌ شده‌ای را بعد از انتظار طولانی‌مدت منتشر کرد که می‌گوید این ولیعهد قتل خاشقچی را تایید کرده بود.

برخی از منتقدین خشم و ناامیدی خود را از این بابت ابراز کرده‌اند، زیرا با وجود اینکه پیام روزهای اول بایدن «تنظیم مجدد» روابط با سعودی‌ها بود اما اقدام فعلی او را عمدتا در امتداد مدیریت روابط دولت ترامپ با سعودی‌ها می‌بینند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تا حد زیادی بر روی کاهش تنش‌ها بین آمریکا و عربستان سرمایه‌گذاری کرده است.

دولت در مواجهه با واقعیت هسته‌ای ایران و شکست هر نوع اقدام مهم برای احیای برجام است.

بایدن در (رژیم صهیونیستی)شهرک‌سازی‌های اسرائیل راه خود را از ترامپ جدا کرد و آن را برای دستیابی به راه‌حل دو کشوری با فلسطینی‌ها مضر می‌دانست.

با این حال، بایدن به نحوی دیده شده که اقدامات برای پیشبرد مذاکرات صلح بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین را کنار گذاشته و این بیشتر بازتابی از رویکرد دولت ترامپ است، در حالی که دولت اوباما رویکرد تعامل مستقیم داشت و خود بایدن در آن دولت معاون رئیس‌جمهور بود.

بایدن احتمالا از سوی هر دو طرف بابت قتل شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی-آمریکایی، تحت فشار خواهد بود. گفته شده که او در جریان یک یورش امنیتی به شهر فلسطینی جنین کشته شد.

خانواده ابوعاقله روز جمعه نامه‌ای تند به بایدن نوشتند و از وی خواستند تا در جریان سفر خود با آن‌ها دیدار کند و دولت او را متهم کرده‌اند که به «لاپوشانی کردن» قتل او کمک می‌کند و تحقیقات مستقل و شفافی انجام نداده است.