loader image

جستجو

Joe Biden's policy in West Asia is similar to Trump

اکونومیست:
سیاست جو بایدن در غرب آسیا شبیه ترامپ است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اکونومیست» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه بایدن بیش از حد وعده داده و کمتر عمل کرده است، تاکید کرد: سیاست جو بایدن در غرب آسیا شبیه ترامپ است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه اکونومیست در یادداشت خود نوشت:‌ «جو بایدن» از شما می­خواهد که بدانید سفر او بابت نفت نیست. او یک بار متعهد شد که عربستان را طرد کند و از گفت‌و‌گو با «محمد بن سلمان» امتناع کرده است.

درست در زمانی که قیمت نفت بسیار بالاست، او با عجله به سوی دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان می­رود و پس از همه، شاهزاده را ملاقات خواهد کرد. اما دولت او اصرار دارد که نفت محور سفر نیست. بایدن در روز 12 ژوئن گفت: «این دیدار مربوط به مسائل بسیار بزرگتر است.»

چنین اعتراضاتی ممکن است اعتراف ضمنی باشد که بعید است سفری که برای ماه آینده برنامه­ریزی شده، کمک زیادی به کاهش قیمت نفت کند.

چنین واقع­گرایی از زمان روی کار آمدن بایدن به ندرت دیده شده است. او در ابتدا قول داد که سیاست خاورمیانهای متفاوتی نسبت به ترامپ داشته باشد.

وی توافق هسته­ای با ایران را که در سال 2015 امضا، اما در سال 2018 توسط دونالد ترامپ کنار گذاشته شد، احیا کرد.

وی از عربستانی­ها دوری خواهد کرد و حقوق بشر را در مرکز سیاست خارجی آمریکا قرار خواهد داد.

هیچ‌کدام از آن­ها اتفاق نیفتاده است. بایدن بیش از حد وعده داده و کمتر عمل کرده است. لحن او با ترامپ متفاوت است.

مقامات آمریکایی استدلال می­کنند که برخی از تفاوت­های سیاسی نیز وجود دارد. آن­ها علاوه بر تلاش برای احیای گفت‌وگوها با ایران، به دنبال آتش‌بسی­ هستند که اکنون در یمن برقرار است. اما ماهیت، به طور فزاینده­ای مشابه است: بسیاری از نتایج سیاست بایدن با ترامپ یکسان است.

توافق هسته­ای تحریم­های ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته­ای آن کاهش داد. ت

رامپ امیدوار بود که ایران را مجبور سازد تا کار هسته­ای را به طور کامل متوقف کند و سیاست خارجی خود را تغییر دهد.

اما کارزار به اصطلاح «فشار حداکثری» او شکست خورد. ایران خم نشد، برنامه هسته­ای ممنوعه را از سر گرفت و به متحدان آمریکا در منطقه حمله کرد.

بایدن به جای بازگشت به توافق قبلی، به دنبال توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» خواند. تحریم شاهزاده محمد در میان دموکرات‌ها محبوبیت داشت که به دلیل روابط او با ترامپ، جنگ در یمن و نقش او در قتل جمال خاشقجی خشمگین بودند.

 بسیاری در واشنگتن نفت را هدف اصلی سفر بایدن می­دانند. با این حال، عربستانی­ها تمایلی به شکستن توافق موسوم به اوپک پلاس با روسیه و تولید بیشتر ندارند. دولت آمریکا امیدوار است که عربستان گامی در جهت عادی­سازی روابط با اسرائیل بردارد. دو همسایه آن در خلیج‌فارس، بحرین و امارات در سال 2020 این کار را انجام دادند. عربستان و اسرائیل دلایل قانع‌کننده‌ای دارند تا روابط گرم‌تری را دنبال کنند، به­ویژه دشمنی مشترک آن­ها با ایران.

در غرب آسیا، به هر حال، حقوق بشر محور سیاست خارجی بایدن نبوده است. دیپلمات­ها تصمیم ماه ژانویه مبنی بر کاهش 130 میلیون دلاری کمک­های نظامی به مصر را در بوق و کرنا می­کنند، زیرا مصر از برداشتن چند قدم کوچک برای بهبود سابقه وحشتناک حقوق بشر خودداری کرد.

 اما مقامات در قاهره قضیه را برعکس می­بینند: آن­ها می­توانند آمریکا را رد کنند و همچنان بیش از یک میلیارد دلار به جیب بزنند.