loader image

جستجو

China's policy in the second term of Trump's presidency

ریل کلیر دیفنس:
سیاست چین در دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ریل کلیر دیفنس» در گزارش تازه خود با اشاره به سیاست چین در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ، اعلام کرد: ترامپ اگر دوباره ‌ریاست‌جمهوری را به دست آورد، احتمالاً در جنگ سرد پیروز خواهد شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه ریل کلیر دیفنس در گزارش تازه خود به‌قلم «فرانسیس سمپا» اعلام کرد: اگر دونالد ترامپ در ژانویه 2025 به کاخ سفید بازگردد، سیاست او در مورد چین چگونه خواهد بود؟

برای پاسخ به این سؤال، لازم است به سیاست چینی ترامپ در دو سال پایانی اولین دولتش نگاه کنیم.

یکی از بهترین روایت‌های سیاست ترامپ در مورد چین در سال‌های 2019 و 2020 در کتاب «آشوب زیر بهشت: ترامپ، شی و نبرد قرن بیست‌و‌یکم» نوشته جاش روگین در گزارش واشنگتن پست آمده است.

در سال 2020، مقامات ارشد ترامپ، از جمله ویلیام بار، دادستان کل، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، کریستوفر رأی، مدیر اف‌بی‌آی و مشاور امنیت ملی اوبراین، سخنرانی‌هایی در مورد تهدید چین برای امنیت ملی آمریکا ارائه کردند.

در دوران دولت بایدن، چین و روسیه به هم نزدیک‌تر شدند، روسیه به اوکراین حمله کرد، نیروهای نیابتی ایران در غرب‌آسیا به اسرائیل حمله کردند، چین در دریای چین جنوبی و غرب اقیانوس آرام تحرکات نظامی انجام داد،

همچنین ما شکست تحقیرآمیزی را در افغانستان متحمل شدیم. در داخل کشور، امنیت ملی ما از آنچه برخی کارشناسان آن را «هجوم» مهاجران غیرقانونی به مرزهای جنوبی ما می‌نامند، آسیب دید.

دولت بایدن از اعتراف و یا حتی تشخیص اینکه ما قبلاً در جنگ سرد با چین بودیم خودداری کرد. بایدن تعداد کشتی‌های جنگی و کشتی‌سازی نیروی دریایی را کاهش داد، در حالی که چین مدام بر قدرت دریایی خود افزود. بایدن از «کنترل تسلیحات» صحبت کرد، در حالی که چین به‌طور قابل‌توجهی نیروی تسلیحات هسته‌ای خود را افزایش داد. آنچه کمونیست‌ها «همبستگی نیروها» می‌نامند، به‌نفع چین تغییر کرد.

در اوایل سال جاری، دو مشاور احتمالی ترامپ کتابی با عنوان در آغوش گرفتن چین کمونیست؛ بزرگترین شکست استراتژیک آمریکا نوشتند که ممکن است پیش نمایشی از سیاست چین در دولت دوم ترامپ باشد.

جیمز فانل و بردلی تایر نویسندگان این کتاب هستند و پیش‌نویس این کتاب توسط استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ نوشته شده است.

دونالد ترامپ در دو مبارزه انتخاباتی قبلی خود و در دوران ریاست‌جمهوری خود دیپلماسی و مذاکرات سخت را به جنگ ترجیح داد.

او دید که «جنگ‌های بی‌پایان» در عراق و افغانستان با کشور ما و جایگاه آن در جهان چه کرد. او علیه نومحافظه کاران در حزب خود که از مداخلات در خارج از کشور دفاع می‌کرد، انتقاد کرد. ترامپ مانند آیزنهاور در دهه 1950 ‌به‌دنبال صلح و رفاه بود و به آن دست یافت تا اینکه کرونا در سراسر جهان ویرانی ایجاد کرد.

 ترامپ اگر دوباره ‌ریاست‌جمهوری را به دست آورد، احتمالاً در جنگ سرد پیروز خواهد شد. ترامپ همچنین احتمالاً از «جنگ‌های کوچک» منحرف نخواهد شد و به جای اینکه مانند بایدن خود را ‌به‌عنوان یک شخصیت چرچیلی که ‌به‌دنبال پیروزی است جلوه دهد، برای برقراری آتش‌بس در اوکراین تلاش خواهد کرد.

ترامپ اذعان دارد که آمریکا هیچ منفعت حیاتی در استقلال کامل اوکراین ندارد.

دولت دوم ترامپ همچنین تلاش خواهد کرد روسیه را از چین جدا کند. «مشارکت استراتژیک» خودخوانده آن‌ها را به نحوی تضعیف کند که به‌نفع منافع ژئوپلیتیک آمریکا باشد و تحت دولت دوم ترامپ، واقعاً یک «محور» به سمت آسیا ایجاد خواهد شد.